شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در اصلاح قانون شوراها و کاهش وظایف و اختیارات آنها موجی از اعتراضات را در میان شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور برانگیخت.

به گزارش همشهری، تصمیم مجلس درکاهش اختیارات شوراها درشرایطی صورت می‌گیرد که براساس برنامه سوم و چهارم توسعه می‌بایست 23 وظیفه ازسوی دولت به شوراها و شهرداری‌ها واگذارمی‌شدکه هنوزبعد ازمدت‌ها نه تنها هیچ یک از این وظایف واگذارنشده که درجهت کاهش اختیارات آنها نیزاقدام شده است.

بنابراین گزارش، چندی پیش مهدی چمران رئیس شورای اسلامی‌شهرتهران طی سخنانی ضمن اشاره به اصل هفتم قانون اساسی که از شوراها به عنوان ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور نام برده و استانداران و ماموران دولتی را ملزم به رعایت و اجرای مصوبات شوراهای اسلامی دانسته است، گفت: قانون اساسی محکم‌ترین موضع را درخصوص اختیارات شوراها دارد ولی متاسفانه هر اندازه که از قانون اساسی فاصله گرفته می‌شود از جایگاه و اختیارات شوراهای اسلامی‌کاسته می‌شود.

وی ازنتایج اصلاح قانون شوراها توسط مجلس به کاهش اختیارات نظارتی شوراها بر دستگاه‌های اجرایی، سلب اختیارات شورای شهردرتعیین عوارض ساختمانی و واگذاری آن به وزارت کشور  و انجمن‌های محلی وشورایاری‌ها، حذف تصویب، پرداخت و دریافت وام شهرداری‌ها درشوراها، تصویب بودجه شهرداری تهران به طورمشترک توسط وزارت کشور و شورای شهر و یا اختیار وزیر کشور برای لغو یک جانبه مصوبات شوراها اشاره کرد.

این گزارش می‌افزاید: رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز طی یک مصاحبه مطبوعاتی نسبت به حذف شورایاری محلات توسط مجلس شورای اسلامی‌هشدار داد.

وی تاکید کرد حذف شورایاری‌ها به عنوان یک اقدام فراموش‌نشدنی در حافظه تاریخ جامعه ایران از عملکرد مجلس هفتم به یادگارخواهد ماند.

خادم با اشاره به این که حذف شورایاری‌ها مغایر با فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و قانون اساسی است، افزود: گمان نکنیم که تنها جنگ تحمیلی موجب شده تا انتخابات شوراها به تعویق بیفتد بلکه هم اکنون نیز تفکری با نگرش بی‌اعتمادی و امنیتی به مردم در بدنه مدیریت کشور وجود دارد و همین امر موجب می‌شود تا حداقل حقوق مردم در بن‌بست‌های قانونی و اجرایی حذف شود.

وی با تاکید بر این که حذف شورایاری‌ها توسط مجلس هفتم اقدامی‌نابخشودنی است گفت: مردم بی‌تفاوت نخواهند نشست، لذا تقاضا داریم مجلس از طریق پیشنهادات اصلاحی از حذف شورایاری‌ها جلوگیری کند.

خادم یادآور شد: اعتراضات نسبت به حذف شورایاری‌ها از طریق شورای عالی استانها در حال پیگیری است و هم اکنون مجلس آخرین مهلت در عمل به وظیفه نمایندگی مردم و تقویت جایگاه مردم سالاری واقعی از طریق عمل به قانون اساسی و فراهم کردن امکان حیات شورایاری‌ها را سپری می‌کنند.

خادم مهم‌ترین چالش و آسیب شورایاری‌هارا سیاسی شدن آنهادانست زیرا برخی گروه‌های سیاسی با جدیت به دنبال تعامل با آنها هستند که متاسفانه این تعامل‌ها جز اغراض سیاسی خیر دیگری ندارد.

کد خبر 23936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز