همشهری آنلاین: یک قلاده پلنگ با حمله به یک گله دام اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان تعداد زیادی بز اهلی را درید. نکته با ارزش این است که دامدارِ مسلح به پلنگ شلیک نکرد!

پلنگ لرستان

به گزارش خبرگزاری‌ها نوروز حیدری دامداری که گله‌اش مورد حمله پلنگ در منطقه هشتاد پهلوی لرستان قرار گرفته بود، ماجرا را این گونه تعریف می‌کند؛ هر روز صبح زود گله را به ارتفاعات هشتادپهلو، منطقه کول پیر می‌برم وغروب به روستا بر می‌گردانم. آن روز، نزدیک غروب آفتاب، تصمیم گرفتم گله را جمع کنم و به پایین بگردانم. هوا مه آلود بود و بزها پراکنده بودند. متوجه سر و صدای غیر عادی بزها شدم، بزها پراکنده شده بودند. من به سمت گله رفتم ولی توی مه دید خوبی نداشتم.

ناگهان متوجه تعدادی از بزها شدم که زخمی شده بودن یا در حال جان دادن بودن. جلوتر رفتم و دیدم یک پلنگ بزرگ گردن یک بز را گرفته و درخال خفه کردن حیوان است. هیچ کاری از دستم بر نمی امد. پلنگ بزها رو گرفته و خفه می‌کرد و چندتاشون هم از کوه به پایین پرت شدند.

شروع کردم به داد و فریاد، پلنگ متوجه من شد و به سمت بالای کوه فرار کرد. گله تار و مار شده بود و بزها از ترس پراکنده شده بودند، تا جایی که تونستم گله رو جمع و جور کردم و اونهایی رو که سالم بودن به روستا برگردوندم.

پلنگ لرستان

چندتا از بزها که زخمی بودن و بعضی هم که از ترس فرار کرده بودن و برنمی‌گشتن را در کوه رها کردم و با بقیه گله پایین برگشتم.

جایی که ما بزهامون را می‌بریم، کوهستانی و خیلی صعب العبوره، سگ نمی‌تونه بالا بیاد و فقط بز به راحتی از صخره ها بالا می‌رود به همین خاطر سگ همراه گله نداشتم.

من ۱۴۰ راس بز و گوسفند داشتم که ۴۴ عدد از بزها توسط پلنگ دریده شدند. من همان شب به محیط بانی اطلاع دادم. فردا هم به اتفاق محیط بان و کارشناس اداره محیط زیست رفتیم به محلی که پلنگ به گله حمله کرده بود. آنها عکس گرفتند و تعداد دام‌های تلف شده را شمارش شد و پرونده تشکیل دادند.

من همیشه همراه خودم یک اسحله برنو با جواز دارم. ولی دلم نیماد از آن استفاده کنم. من قبلا هم پلنگ را در این کوه دیده بودم، این حیوان خیلی زیباست، شما تا از نزدیک نبینید متوجه حرف من نمی‌شوید. به خدا قسم اگر تمام دام‌های من را می‌خورد هرگز به طرفش تیر نمی انداختم.

خداوند به ما برکت میدهد، هر سال بزغاله‌ها و بره های جدید متولد می‌شوند و دام های ما دوباره زیاد میشود اما اگر پلنگ از بین ربره دیگه این کوه پلنگ ندارد.

پدر من همیشه از خرس های این منطقه تعریف می کند، قدیم ها، اینجا تعداد زیادی خرس زندگی می کرد اما مردم همه را کشتند، الان دیگه خرس توی کوه نیست چند ساله که اصلا دیگه خرسی وجود ندارد.

این منطقه خیلی بکر و زیباست، من از طبیعت زادگاهم لذت میبرم اما طبیعت هر چقدر بکر و زیبا باشد بدون جاندارانش معنی ندارد. من از شنیدن صدای آواز کبک ها توی این کوه خیلی بیشتراز خوردن گوشت اونها لذت میبرم.اگر عقابی در آسمان این کوه پرواز نکند، اگر کل و بزهای وحشی داخل کوه نباشند، اگر سر یک چشمه، ده ها کبک آب نخورند طبیعت لذت بخش نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان، ضمن بررسی حادثه، حمله پلنگ و تلف شدن ۴۴ راس بز اهلی بر اثر این حمله را تایید کرد. کارشناس این سازمان مهندس بازگیر در این باره می‌گوید؛ از طرفی از حضور پلنگ در این منطقه خوشحال و از سوی دیگر نگران تکرار حادثه و وارد آمدن آسیب از سوی دامداران به این گونه جانوری ارزشمند هستیم. از این رو ضمن تشکیل پرونده درصدد جبران خسارت وارده به این دامدار  هستیم.

کد خبر 238724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز