همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قاچاق حیوانات بعد از مواد مخدر و سلاح رتبه سوم انواع قاچاق را در دنیا داراست

قاچاق حیوانات در رده سوم انواع قاچاق‌های دنیا

به گزارش ایرنا، حسین محمدی افزود: قاچاق حیوانات و اجزای آنها در جهان رو به گسترش است و در مقیاس جهانی به عنوان یک تهدید پیش روی حفظ تنوع زیستی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد : پدیده قاچاق حیوانات در کشور ما هم نگران کننده است زیرا ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، مسیر عبور قاچاق حیوانات وحشی به ویژه از شرق به غرب جهان است.

محمدی ادامه داد: در این چرخه جانوران زیادی به ویژه خزندگان، پرندگان و برخی دوزیستان هم از ایران خارج می‌شوند که این مساله موجب تهدید تنوع زیستی جانوران بومی کشور می‌شود.

وی اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است با همکاری سازمان‌های گمرک، دامپزشکی، نیروی انتظامی و وزارت کشور این پدیده را در کشور کاهش دهد از این رو با هدف کنترل مرزها، تفاهم نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و این نهادها منعقد شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: همچنین به مرزبانی‌ها اطلاع رسانی شده تا کنترل بیشتری برای ورود گونه‌های غیر بومی و خروج گونه‌های بومی از کشور داشته باشند.این فعالیت‌ها برای جلوگیری از قاچاق حیوانات در کشور در حال انجام است اما باید با جدیت بیشتری دنبال شود، قاچاق حیوانات پدیده خوبی نیست اما متاسفانه در حال گسترش است که باید با فرهنگ سازی مانع از آن شویم.

محمدی گفت: متاسفانه در بسیاری موارد دیده می‌شود که افراد به نگه داری برخی گونه‌های حیوانی وحشی در منازل اقدام می‌کنند که باید با اطلاع رسانی درست و به موقع مانع گسترش این روند شویم.

وی اظهار داشت: ایران عضو کنوانسیون منع تجارت غیرقانونی گونه‌های در خطر انقراض (کنوانسیون سایتیس) است از این رو موظف است تمام قوانین و مقررات و تعهدات بین المللی در زمینه ورود و خروج گونه‌های در خطر انقراض که به صورت غیر قانونی وارد یا خارج میشوند را رعایت کند.

محمدی گفت: بر اساس قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی، شکار و صید و تمام ورود و خروج گونه‌های جانوری باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود، حتی نگهداری اجزای حیوانات و گونه‌هایی که قرار است تاکسیدرمی ( خشک کردن ) شوند نیز باید با مجوز محیط زیست انجام شود.

کد خبر 238949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز