گروه حوادث: مشتری قاچاقچیان عتیقه یک تاجر ایتالیایی بود که قیمت زیادی برای خرید محموله آنها درنظر گرفته بود.

 2قاچاقچی مسلح قصد داشتند با انتقال این محموله به اروپا آن را به‌‌فروش برسانند که ناکام ماندند. ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران مدتی پیش باخبر شدند که 2مرد قصد دارند یک محموله بزرگ عتیقه را به خریداران خارجی بفروشند. بررسی‌ها نشان می‌داد که خریداران این محموله، تاجران ایتالیایی هستند و محل انجام معامله نیز یکی از شهرهای این کشور درنظر گرفته شده است.

از آنجا که هر لحظه امکان داشت قاچاقچیان با محموله عتیقه از مرزهای کشور خارج شوند، تحقیقات برای دستگیری آنها شروع شد. این تحقیقات بعد از مدتی نتیجه داد و مخفیگاه هر دو قاچاقچی در شمال و شرق تهران شناسایی شد.

درگیری با پلیس

از آنجا که قاچاقچیان مسلح بودند، در عملیات دستگیری آنها تیمی از مأموران اداره آگاهی نیز حضور داشتند. نخستین متهم، مردی بود که در خانه‌ای در شرق تهران زندگی می‌کرد. وقتی این محل محاصره شد، مرد قاچاقچی درحالی‌که یک قبضه سلاح کمری در دست داشت با مأموران درگیر شد و می‌خواست با تهدید آنها راهی برای فرار پیدا کند که ناکام ماند. این مرد پیش از اینکه بتواند از سلاحش استفاده کند دستگیر شد و در بازجویی‌ها گفت که عتیقه‌ها را در انباری خانه‌اشان پنهان کرده است. به این ترتیب بخشی از محموله عتیقه در آنجا کشف شد و مأموران در ادامه راهی مخفیگاه دومین متهم شدند.

دفن عتیقه‌ها در باغچه

دومین قاچاقچی بی‌هیچ مقاومتی دستگیر شد اما در بازجویی‌ها مدعی شد که بی‌گناه است. حتی بازرسی از خانه‌اش هم نتیجه‌ای نداشت تا اینکه مأموران در حیاط خانه این مرد متوجه باغچه‌ای شدند که ظاهرا خاک آن دستکاری شده بود. آنها وقتی خاک را کنار زدند با بخش دوم محموله عتیقه روبه‌رو شدند که زیر خاک مخفی شده بود. در ادامه 2دستگاه گنج‌یاب پیشرفته به همراه باتوم و شوکربرقی نیز از مخفیگاه دومین متهم کشف شد و تمامی عتیقه‌ها در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفتند.

تاریخ 3هزار ساله

به گفته کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران، 100قلم شیء عتیقه کشف‌شده از متهمان مجموعه بی‌نظیری از ظروف مفرغی قلم‌زنی‌شده و مزین به کتیبه کوفی، ظرف مفرغی دسته‌دار به نام پاتیل خراسان، سکه، عطردان، مجسمه و ظروف سفالی متعلق به دوره‌های مختلف بود. اما آنچه در این مجموعه بیشتر جلب توجه می‌کرد ظروف خاکستری و آجری رنگی بود که عمدتا به شکل تنگ بودند و قدمت آنها به 3هزار سال قبل برمی‌گشت.

معامله میلیونی

با دستگیری قاچاقچیان، بازجویی از آنها آغاز شد. یکی از آنها که مرد میانسالی است مدعی شد که 25سال است در زمینه فروش عتیقه فعالیت دارد. وی گفت: بخشی از این عتیقه‌ها را در حفاری به‌دست آورده بودیم و بخش دیگری از آنها را از افراد مختلف خریداری کرده بودیم. ما چند وقت پیش از طریق یکی از رابطانمان در خارج از کشور توانستیم مشتری ایتالیایی پیدا کنیم که با قیمت بالایی قصد خرید عتیقه‌ها را داشت. وی ادامه داد: قرار بود به‌زودی این محموله بزرگ را از کشور خارج کنیم و به اروپا برویم اما گیر افتادیم و نقشه‌امان ناکام ماند. 

کد خبر 245930
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز