دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از امضای پیش‌نویس تفاهمنامه یوزپلنگ ایرانی خبر داد و گفت: ایران با اقداماتی که در زمینه حفظ این گونه در خطر انقراض انجام داده است موفق به حفظ ۵۰ قلاده یوزپلنگ موجود در ایران شده است.

یوزپلنگ ایرانی

به گزارش ایسنا، هومن جوکار در مراسم امضای تفاهمنامه بیمه یوزپلنگ ایرانی و محیط‌بانان زیستگاه‌های یوزپلنگ گفت: تنها زیستگاه کنونی یوزپلنگ آسیایی در ایران است از این رو با اجرای برنامه‌های مدون در حفظ آن بکوشیم؛ چرا که یوزپلنگ آسیایی در مناطق تاریخی در آسیا ازبین رفته و وضعیت آن در شرایط بحرانی قرار دارد. البته با اقداماتی که ایران برای این گونه در خطر انقراض انجام داده است حدود 50 قلاده در ایران زیست می‌کنند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه اکنون تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران است، افزود: تمام دنیا به اقدامات ایران برای حفاظت از این گونه چشم دوخته‌اند. پروژه حفاظت از گونه یوزپلنگ آسیایی از 11 سال پیش با همکاری UNDP و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد و تاکنون برنامه‌های مدونی در راستای این پروژه انجام شده است.

وی افزود: شاید آن طور که باید این پروژه‌ها موفق نبود ولی اگر برنامه‌های اجرایی آن انجام نمی‌شد، اکنون همین چند قلاده یوزپلنگ را نیز از دست می‌دادیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در رابطه با امضای تفاهمنامه برای بیمه یوزپلنگ‌ها و محیط‌بانان و زیستگاه‌های یوزپلنگ گفت: این حرکت نویی برای حفاظت محیط‌ زیست و تنوع زیستی است و اقدامات صورت گرفته تاکنون در جامعه و نهادهای اقتصادی را باید بیشتر به این سمت سوق داد. همانگونه که شرکت بیمه دانا به طور داوطلبانه پیشنهاد بیمه یوزپلنگان را به محیط زیست ارائه داد مورد استقبال قرار گرفت.

جوکار افزود: در اصل 50 قانون اساسی به حفاظت همگانی محیط زیست تاکید شده است و امیدواریم این گونه اقدامات همچنان ادامه داشته باشد و جامعه نیز شاهد نتیجه‌بخش بودن همکاری‌های مشترک بخش خصوصی و دولتی باشد.

وی تاکید کرد: بر اساس این بیمه‌نامه اگر یوزپلنگ حادثه ایجاد کند یعنی به دام حمله کند بیمه خسارت دام را پرداخت می‌کند. پول بیمه در صندوق بین‌المللی برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست واریز می‌شود که از این بودجه برای رفع موانعی که موجب بروز حادثه برای یوزپلنگ می‌شود استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پیش‌نویس تفاهمنامه بیمه یوزپلنگ ایرانی و محیط‌بانان یوزپلنگ بین هومن جوکار - مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و بیژن صادق - مدیر عامل شرکت بیمه دانا به امضا رسید و قرار است اصل تفاهمنامه بزودی بین احمدعلی کیخاه - معاون محیط‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و معاون شرکت بیمه دانا به امضا برسد.

کد خبر 245779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز