جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت انقراض گونه‌های زیستی صد تا هزار برابر زمان طبیعی است، گفت: علما شکار را حرام دانسته‌ و گفته‌اند، مردار خوک در شرایط خاص حلال می‌شود اما شکار برای تفریح به هیچ عنوان حلال نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، اصغر محمدی فاضل در مناظره شکار و صید و قوانین موجود در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم که در معرض شیبی قرار گرفته‌ایم که نشان می‌دهد به مرز ده هزار برابری انقراض طبیعی گونه‌های زیستی نزدیک می‌شویم.

وی افزود: در کشور اکنون حدود صد هزار گونه علفخوار وجود دارد که مکان و شرایط زندگی آنها مشخص نیست ، در واقع اطلاع صحیح از نحوه زندگی، محدوده سکونت و زاد و ولدشان در اختیار نیست.

محمدی فاضل ادامه داد : 10 هزار سال قبل انسان یک هزارم وزن حیات وحش جهانی را داشت اما اکنون وزن انسان در طبیعت 900 هزارم شده است و تنها دو درصدبه حیات وحش اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای غیر رسمی، یک تا یک‌و‌نیم میلیون اسلحه با مجوز در کشور وجود دارد که برای شکار از فشنگ‌های جنگی استفاده می‌کنند که این امر نقض کننده حقوق حیوانات است.

رئیس دانشگاه محیط زیست گفت: اگر گفته می‌شود توسعه عامل از بین رفتن حیات وحش است باید به این نکته توجه کنیم که گونه شیر ایرانی 50 سال گذشته در کشور منقرض شده است در حالیکه آن زمان توسعه ای وجود نداشت .

فاضل یادآور شد: یکسال قبل از تصدی بنده درسمت معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، 678 مجوز شکار صادرشده بود که این رقم درزمان تصدی من دراین سمت به صفر رسید.

وی تاکید کرد زمانی که آمار دقیقی از تعداد گونه‌های حیات وحش و نحوه زندگی آنها نداریم، چگونه می‌توان انتظار صدور مجوز برای شکار داشت؟

رئیس دانشگاه محیط زیست گفت: نفس شکار با صدور مجوز یا بدون مجوز قابل تغییر نیست و به منزله قتل است ،علما شکار راحرام دانسته‌اند؛ بطوری که گفته‌اند، مردار خوک در شرایط خاص حلال می‌شود اما شکار برای تفریح به هیچ عنوان حلال نمی‌شود.

در ادامه این مناظره اسرافیل شفیع زاده مدیر عامل یک شرکت بین‌المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی از نبود چنین فضاهای گفتمان در دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: در فضای دموکراتیک ظرفیت تحمل و شنیدن نظرات مختلف وجود دارد و همین امر موجب پیشرفت کشور می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: بخش بزرگی ازمشکلات امروز اقتصادی است که به مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز دامن می‌زند و این امر موجب ایجاد بحران اشتغال و عدم توسعه فضای کار در 8 سال گذشته شده است.

شفیع زاده تاکید کرد یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز کشور مسائل زیست محیطی است که به تعقیب، موشکافی و نقادی نیاز دارد و امروز دراین مناظره باید درباره شکار و صید صحبت کنیم .

وی درباره نحوه شکار و صدور مجوز برای آن گفت: من موافق شکار مطابق قانون و ضابطه هستم و شکار پایدار که مبانی قانونی دارد را تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: البته دراین زمینه محدودیت‌هایی هم وجود دارد که آنها را بر اساس کتاب قانون شکار که مورد تایید شواری عالی محیط زیست است، می‌پذیرم .

شفیع زاده معتقد است افرادی که مجوز حمل سلاح دارند باید بر اساس قانون به آنها مجوز شکار نیز داده شود و از قانونی به نام اصول راهنمای شکار تروفه یاد کرد.

تروفه به حیوانات پیری گفته می‌شود که حذف آنها از طبیعت آسیبی به حیات وحش وارد نمی‌کند .

وی از عدم صدور مجوز شکار در دوره پیشین معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرد و گفت: این گونه برخوردها مبنای علمی ندارد و سلیقه‌ای است. وی افزود: به دلیل وجود مشکلات معیشتی محیط‌بانان و توسعه اقتصادی که می‌تواند با صدور مجوز شکار در کشور ایجاد شود باید چنین مجوزهایی صادر شود.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای هر شکار تروفه 12 هزار دلار دریافت می‌کند و این امر باعث توانمندسازی جوامع محلی می‌شود که برای پیشبرد این اهداف باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت بیشتری داده شود.

وی با انتقاد از این تفکر که شکارچی قاتل است، گفت: یک جمعیت 30 هزار‌تایی از گونه‌های حیات وحش در استان گلستان نابود شد این در حالیست که مجوز شکار هم برای این گونه صادر نشده بود از این رو فقط صدور مجوز علت ازبین رفتن گونه‌های جانوری نیست.

شفیع زاده افزود: مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد مشکلاتی است که در قانون برای حفاظت از محیط زیست و محیط بانان وجود دارد که نمونه آن عدم توانایی سازمان حفاظت محیط زیست از محیط بانان خود است.

وی گفت: در کشورهایی مانند فنلاند و سوئد به ترتیب سالانه 74 و 96 هزار پروانه شکار صادر می‌شود بدون اینکه هیچ‌گونه مشکلی زیست محیطی به همراه داشته باشد بنابراین بروز این مشکلات درزمینه صدور مجوز شکاردر کشور ما نشان دهنده بی‌تدبیری مدیران است. به گفته وی حفاظت از زیستگاه‌ها باید با بهره‌برداری از آنها همراه باشد .

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست 24 تا 27 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برپا است.

کد خبر 249539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز