همشهری آنلاین: مراسم عاشورایی نخل گردانی فدافن کاشمر ثبت ملی شد، برپایی نمایشگاه محرم در خانه ملک و انتشار فراخوان مسابقه استانی فیلم کوتاه و عکس" نماز و عاشوراییان" عناوین سه خبر فرهنگی و هنری از خراسان رضوی است.

نخل گردانی

به گزارش مهر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بنا به پیشنهاد این اداره کل و تصویب شورای سیاستگزاری ثبت، موضوع فرهنگی مذهبی مراسم نخل گردانی فدافن کاشمر در ردیف میراث معنوی کشور قرار گرفت.

حسین عباس زاده با بیان این مطلب اظهار کرد: بدون تردید تنوع قومی و فرهنگی خراسان رضوی سبب پدیدآمدن رفتارهایی آئینی گردیده که در آن نمایش اعتقادات و باورهای قومی نهفته و به همین جهت موضوع محرم و رویدادهای کربلا در طول تاریخ همواره محملی برای اندیشه ورزی ماهیت آزادگی و حق طلبی در میان مردم هر دوره بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: از جمله این مراسم می توان به نخل گردانی روستای فدافن کاشمر اشاره کرد که به صورت جلوه ای از معنویت عاشورایی، توسط ارادتمندان به سید الشهدا (ع) برگزار می شود و همه ساله طبق سنتی دیرینه با فرارسیدن ماه محرم در شهر کاشمر انجام می شود.

عباس زاده افزود: مراسم نخل گردانی فدافن کاشمر با حرکت دسته جات عزاداری روستای فدافن به سمت شهر کاشمر در عصر روز دوازدهم آغاز می شود که به طور کلی در این مراسم آئین های گوناگونی از جمله نخل گردانی به نمایش گذاشته می شود.

نمایشگاه محرم در خانه ملک برپا شد

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از بر پایی نمایشگاه محرم همزمان با ایام عزاداری حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) خبر داد.

مهناز تقوی اظهار کرد: در این نمایشگاه که با هدف ترویج آثار مذهبی در مرکز آفرینش های هنری خانه ملک دایر شده پرده های مذهبی هنرمندان گلدوز اتحادیه گلدوزان مشهد و علم سازی سنتی استاد امیر به نمایش گذاشته شده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: تابلوهای معرق فلز از استاد امین الله اسماعیلی، تابلوهای فیروزه کوب و فیروزه با مضمون آیات قرآن و اسامی ائمه اطهار(ع) اثر هنرمند سید حسین سجاد و نقاشی قهوه خانه ای استاد حمیدی نیزدر معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

تقوی گفت: علاقه مندان می توانند تا مورخ 29 آبان ماه جاری و در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 8 الی 14 بعد از ظهر از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

فراخوان مسابقه استانی فیلم کوتاه و عکس" نماز و عاشوراییان" منتشر شد

مسئول شورای ترویج فرهنگ نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فراخوان مسابقه استانی فیلم کوتاه و عکس" نماز و عاشوراییان" منتشر شد.

محمد تقی کاظمی نسب از انتشار فراخوان مسابقه استانی فیلم کوتاه و عکس نماز و عاشوراییان خبر داد.

مسئول شورای ترویج فرهنگ نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این مسابقه در راستای ترویج فرهنگ نماز به ویژه در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر و بهره گیری از ظرفیت های هنری فیلم و عکس، توسط ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، صدا و سیمای خراسان رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حوزه هنری خراسان رضوی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، انجمن سینمای جوان دفتر مشهد، انجمن عکاسان خراسان رضوی و شرکت دانش بنیان رحیل آریان مهر برگزار می شود.

کاظمی نسب بیان کرد: ترویج فرهنگ نماز جماعت بویژه ظهر تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی، توسعه فرهنگ صحیح عزادری و اقامه نماز در ماه محرم و صفر، توجه به موضوع اقامه نماز و عزاداری از دیدگاه هنری، تقویت و تبادل تجربه های هنری بین هنرمندان و صاحب نظران، شناسایی زیبایی ها و زوایای پنهان عزاداری محرم و صفر با محوریت نماز، احیای امر به معروف و نهی از منکر و آسییب شناسی عزاداری محرم و صفر از اهداف این مسابقه است.

کد خبر 238656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز