همشهری آنلاین: مدیردفتر پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی ایران گفت: تاکنون ۱۶ اثر تاریخی و فرهنگی ایران در جهان به ثبت رسیده ‌و تنها نامزد ثبت جهانی امسال شهر سوخته است.

شهر سوخته

به گزارش فارس از زابل، محمدحسین طالبیان عصر امروز در جمع خبرنگاران در زابل اظهار داشت: امسال سازمان یونسکو یک سهمیه اعلام کرد و ایران دو گزینه شوش و شهر سوخته را در‌نظر داشت.

وی افزود: به دلایل و شرایط‌ موجود، نامزد ثبت جهانی شهر سوخته قرار گرفت.

طالبیان اذعان داشت: یکی از فاکتورهای مهم برای این کار حمایت مسئولان استان سیستان و بلوچستان بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون 16 اثر تاریخی و فرهنگی ایران در جهان به ثبت رسیده و شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر تاریخی در ایران است که برای ثبت جهانی نامزد شده است.

‌طالبیان اضافه کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی برای کشور خیلی مهم و هویت ایران است.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان بلوچستان گفت: حدود یکسال است که کارشناسان مرمت و بازسازی شهرسوخته برای ثبت جهانی را آغاز کرده‌اند.

سنجرانی افزود: 80 درصد مرمت شهر سوخته در این مدت انجام گرفته است.

این مسئول اظهار داشت: بیش از 8 هزار متر مسیرهای گردشگری، ساماندهی سایت، انتقال آثار شهر سوخته از موزه زاهدان به موزه شهر سوخته، راه‌اندازی کارگاه‌های خشت و گل، پایگاه‌های آموزشی، بهسازی زیرساخت‌ها از جمله اقداماتی است که برای ثبت جهانی شهرسوخته انجام گرفته است.

وی به بازدید نماینده سازمان یونسکو اشاره کرد و گفت: طی دو روز اخیر با حضور نماینده سازمان یونسکو بازدید هوایی از کل منطقه سیستان و بازدید میدانی از شهرسوخته و محوطه انجام گرفته است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان بلوچستان با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی شهرسوخته در یک ساله انجام گرفته بی‌سابقه و بی نظیر بوده است، گفت: در تلاش هستیم این اتفاق خوب و فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان رخ دهد.

کد خبر 238184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز