همشهری آنلانی: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که نسل ماهی‌های خاویاری رو به انقراض است گفت: بهره برداری از ذخایر خاویاری کشور در حال حاضر صفر شده است.

خاویار

به گزارش ایسنا، عبدالرضا کرباسی در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) افزود: شیلات کشور اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما صید بی‌رویه قاچاق در دریای خزر یک معضل به شمار می‌رود و باعث شده تا ماهی‌های خاویاری رو به انقراض روند.

به گفته وی در گذشته پنج میلیون دلار از این ذخایر بهره‌برداری می‌شده است اما اکنون هیچ درآمدی از این ماهی‌ها حاصل نمی‌شود.

کرباسی تاکید کرد: آلودگی‌های زیادی وارد دریای خزر می‌شود و از آنجایی که دریای خزر بسته است این آلودگی‌ها راهی به بیرون ندارد و باید با آن بسیار محتاطانه برخورد شود. همچنین در سالهای گذشته بهره‌برداری‌های اقتصادی از دریای خزر باعث شده که آلودگی‌های محیط زیستی شکل گیرد و در راستای همین، این کنوانسیون به امضای پنج کشور ساحلی دریای خزر رسیده است.

وی افزود: امیدواریم در نشست بعدی که در ترکمنستان برگزار می‌شود دو پروتکل دیگر این کنوانسیون که شامل تنوع زیستی و ارزیابی محیط زیستی دریای خزر است نهایی شود.

کرباسی با اشاره به اقداماتی که در خصوص حفظ محیط زیست دریای خزر انجام شده است گفت: دو مانور بزرگ برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی در دریای خزر با حضور کشورهای همسایه برگزار شد و سواحل جنوبی دریای خزر توسط NGO‌ها و اداره کل محیط زیست پاکسازی شد.

وی با اشاره به معضلات محیط زیستی دریای خزر افزود: علاوه بر صید قاچاق بی‌رویه ماهی‌های خاویاری که موجب انقراض این ماهی‌ها شده است جمعیت فک دریایی خزر رو به کاهش است به گونه‌ای که در گذشته یک میلیون قلاده در دریاچه وجود داشت اما اکنون این رقم به 100 هزار قلاده تقلیل یافته است.

معاون محیط زیست دریایی با اشاره به اینکه از کشورها درخواست داریم محیط زیست دریای خزر را در راس امور خود قرار دهند، گفت: کشورهای منطقه باید حفظ محیط زیست دریای خزر را بر منافع اقتصادی خود ترجیح دهند.

کد خبر 237602
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز