دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

در پی انتشار خبری که سوم اسفندماه جاری به نقل از معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با عنوان «خطر نابودی ماهیان بومی براثر اهمال شیلات» در همین صفحه منتشر شد مؤسسه تحقیقات علوم شیلات جوابیه‌ای ارسال کرده که در ذیل می‌آید.

ماهی تیلاپیلا

 یادآور می‌شود در خبر مورد نظر معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایسنا گفته بود سازمان حفاظت محیط‌زیست با هرگونه رها‌سازی‌ بی‌ضابطه ماهی تیلاپیا در آب‌های کشور به‌شدت مخالف است زیرا رها‌سازی‌ بدون ضابطه این ماهی باعث نابودی سایر گونه‌های بومی می‌شود. براین اساس قرار بود که شیلات نتایج تحقیقات خود را به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کند اما هنوز این کار را انجام نداده است. متن جوابیه بدین قرار است:
1) ماهی تیلاپیا در راستای سیاست تنوع گونه‌ای وزارت جهادکشاورزی با هماهنگی و نظارت کامل سازمان حفاظت از محیط‌زیست از مبدأ (کشور اندونزی) وارد کشور شده و در 5سال گذشته تحت شرایط قرنطینه‌ای در دل کویر یزد در مرکز تحقیقات آبزیان آب شور داخلی از مراکز تابعه این مؤسسه نگهداری و بومی‌سازی شده است.

2) نتایج کلیه فعالیت‌های تحقیقاتی این مؤسسه (با مستندات و دستاوردهای کامل) به سازمان حفاظت از محیط‌زیست منعکس و گزارش آن در جلسات متعدد دفاع گردیده است.

3) هیچ‌گونه رهاسازی از این‌گونه در منابع آبی صورت نگرفته و برنامه‌ای هم برای این کار در دستور کار دستگاه اجرایی مسئول (سازمان شیلات ایران که متولی توسعه هستند) وجود ندارد. این در حالی است که طبق اطلاع واصله ماهیان آکواریومی از این خانواده سال‌ها قبل وارد کشور شده ولی متأسفانه در این خصوص هیچ‌گونه نظارت و کنترلی توسط مسئولین ذی‌ربط صورت نگرفته است.

4- بحت تک‌جنس‌سازی با روش هورمونی با موفقیت 100-95درصدی صورت گرفته ولی روش تولید ابر نر (Super male) با تکنیک GMT مورد تأکید سازمان حفاظت از محیط‌زیست به حداقل 10-5سال زمان نیاز دارد که فاز اول آن‌که مربوط به ماده‌‌سازی‌ ماهی است با موفقیت انجام شده است.

5) متأسفانه به‌دلیل ضعف نظارت دستگاه‌های مسئول، این امکان وجود دارد تا گونه‌های مشابه به‌عنوان محموله‌های آبزیان زینتی از مبادی رسمی یا غیررسمی وارد کشور شده و با توجه به فرصت‌های اقتصادی مربوطه به شکل غیرمجاز مورد تکثیر و پرورش واقع شوند که لازم است با اصلاح شیوه‌های مدیریتی دستگاه‌های مسئول و اعمال تدابیر منطقی، از اشاعه آن پرهیز نمود.

توضیح همشهری: در پی دریافت جوابیه فوق، صحت مباحث مطرح‌شده در خبر مورد نظر را از معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست جویا شدیم که این مقام مسئول بار دیگر مباحث مطرح شده در خبر مورد نظر را تأیید کرد.

 

کد خبر 252589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز