گروه شهری: در پی تلاش سال‌های اخیر برای تبدیل فضاهای نظامی به فضاهای فرهنگی، شهرداری تهران پیشنهاد خود مبنی بر تبدیل زندان اوین به فضای فرهنگی و تفریحی را به مسئولان قوه قضاییه داده است.

علیرضا جاوید، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این خبر به ایسنا درخصوص توافقات صورت‌گرفته درباره تملک زندان اوین گفت: زندان قصر در سال‌های اخیر تملک و به باغ موزه تبدیل شده بود و در مورد زندان اوین هم مذاکراتش با قوه قضاییه آغاز شده است. وی با بیان اینکه مذاکرات در مورد این زندان در مرحله مقدماتی است و باید پیگیری شود، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری در حال مذاکره با سازمان زندان‌ها برای امکان‌سنجی است و یک تفاهم اولیه حاصل شده اما نیاز به بررسی و تکمیل دارد.

جاوید همچنین از منتفی‌شدن طرح ساخت مرکز تجارت جهانی در کنار بوستان ولایت خبر داد و گفت: به این طرح انتقاداتی وارد شد که دیگر مرکز تجارت جهانی نخواهد بود و در حال بازنگری است. وی در مورد فاز دوم بوستان ولایت که پیش از این شهردار تهران و معاونانش در مورد آن صحبت کرده بودند، گفت: فاز دوم این مجموعه در حال طراحی است و با توجه به وسعت زیادی که این مجموعه دارد، در حال بررسی طرحی جدید هستیم و طرح قبلی مربوط به ایجاد مرکز تجارت جهانی در این مجموعه منتفی شده است.

پیش از این شهردار تهران خبر از تبدیل زندان اوین به فضای سبز و فضای فرهنگی را داده بود. وی در این‌باره تصریح کرده بود: در تلاشیم دره اوین، درکه و باغات کن را به تملک درآورده و به فضای سبز تبدیل کنیم. همچنین توافقات اولیه برای انتقال زندان اوین صورت‌گرفته تا این منطقه به فضای سبز شهر تبدیل شود.

روند تبدیل فضاهای نظامی و غیرقابل استفاده شهری درحالی بار دیگر از سوی مسئولان شهری مطرح شده است که پیش از این تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به بوستان بزرگ ولایت به‌عنوان نخستین نمونه باعث شد نگاه‌ها به استفاده از فضاهای اینچنینی عوض شود. همچنین پس از آن زندان قصر به‌عنوان نخستین زندان تاریخی پایتخت به باغ موزه قصر در قلب پایتخت تبدیل شد تا فضایی تاریخی و فرهنگی را با کاربری بوستان به شهروندان تهرانی ارائه دهد. پادگان جی نیز تجربه دیگر مدیریت شهری بود که تملک آن منجر به ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام و تکمیل ضلع غربی رینگ داخلی بزرگراه‌های شهر شد. تملک زندان اوین و تبدیل آن به فضای فرهنگی نیز می‌تواند گام دیگری در زمینه تملک فضاهای غیرقابل استفاده شهری برای پایتخت‌نشینان باشد.

کد خبر 236247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز