سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان و تعطیلات آخر هفته نگاهی اجمالی به رویدادهای پیش رو در این روزها خواهیم داشت تا در این ایام عیدانه‌های هنری را به مردم هنر دوست معرفی کنیم.

موسیقی

روزهای قند مکرر است؛ عیدهای بزرگ مسلمانی جامعه ایرانی را قرین شادمانی دوباره کرده و لب‌ها به رغم تنگناها و گرفتاری‌های روزمره باز هم می‌خندند؛ گویی لبخندی که از شامگاه 24 خردادماه بر لبان مردم نازنین‌مان نشسته است هر چند روز یک بار به بهانه‌ای اعم از پیروزی‌های ملی ورزشی تا حماسه بزرگ نیویورک، مهر تمدید می‌خورد و "ایده‌ها" به "تدبیرها" همچنان پررنگ است. در آستانه عیدهای عزیز مسلمانی - قربان و غدیر - جامعه هنری با دستانی پر به این شور و شعف عمومی گرمایی دو چندان بخشیده است؛ گروه‌های هنری دلخوش به روزهای بهتر و دلگرم به فراگیری دولت فرهنگی و به حاشیه راندن شدن "فرهنگ دولتی و هنر سفارشی" امیدوارتر از همیشه در این جشن مذهبی سهم قابل ملاحظه‌ای به خود اختصاص داده‌اند که شمار معدودی از آنها را در این گزارش تقدیم‌تان می‌کنیم.

از تناولی تا جزی زاده و حقیقی

نگارخانه‌های کشور با نمایشگاه‌هایی بسیار متنوع چشم به راه مردم هستند تا با ارائه آثار هنری از چهار نسل هنرمندان سراسر ایران بر شکوه این ضیافت هنری بیفزایند.

این روزها نگارخانه "ماه مهر" از مجسمه‌های کوچک استاد پرویز تناولی میزبانی می‌کند؛ شاید کمتر پیش آمده باشد 50 اثر از چهار مجموعه بسیار در خور توجه، فرهاد کوهکن، شاعر، دیوار و هیچ زیر یک سقف در نگارخانه‌های تهران به نمایش درآید که این مهم اکنون مهیاست و علاقه‌مندان به هنر و مجسمه می‌توانند از آثار بزرگی دیدن کنند که بارها محور تاریخی فروش 8/2 میلیون دلاری در حراج کریستیز دوبی، ایران را سرآمد مارکت هنر در خاورمیانه کرده است.

افتتاح نمایشگاه‌های جدید

اما عصر جمعه پیش رو ده‌ها نمایشگاه تازه نیز دایر می‌شود و رویدادهای شاخص تجسمی آغاز به کار خواهند کرد؛ استاد هوشنگ جزی‌زاده در هشتادمین بهار زندگی پربارش با منتخبی از برگزیده‌های نگارگری‌هاش در دوران مختلف کاری، عصر جمعه 26 مهر در نگارخانه شکوه چشم به راه هنر دوستان خواهد بود و آن سوتر ابراهیم حقیقی چهره ماندگار گرافیک ایرانی که دو هفته پیش شمع 64 سالگی‌اش را در مراسمی صمیمی در موزه امام علی(ع) فوت کرد با تازه‌ترین نقاشی‌هایش به گالری گلستان می‌رود تا علاقه‌مندانش این جشن‌های مکرر را با او جشن بگیرند. در همین جمعه 26 مهرماه نگارخانه والی از نقاشی‌های امیرمنصور حسینی‌پور آلمالو پذیرای می‌کند. شهاب‌الدین عادل از اساتید هنر عکاسی هم تازه‌ترین عکس‌هایش را در نگارخانه هفت ثمر به نمایشگاه می‌گذارد. محمد پیریایی هم نمایشگاهی از مجموعه "اتفاق پشت فواره" که ترکیبی ست از هفت مجسمه ی سرامیکی سری "کیو" به همراه دوازده قطعه ی چاپی از سری "انفجار ،فواره" را جمعه 26 مهر افتتاح می‌کند.

اما اگر همین امروز و فردا، سه شنبه و چهارشنبه قصد گالری گردی دارید می‌توانید از نمایشگاه‌های در خور توجهی نظیر مجسمه‌های خیزش مسعود اخوان جم در نگارخانه اعتماد، نقاشی‌های مرجان صداقتی در نگارخانه آریا، نقاشی‌های مریم طباطبایی در نگارخانه الهه، عکس‌های مفهومی مجید دوخته‌چی‌زاده در نگارخانه دی، نمایشگاه جنبش سقاخانه در موزه هنرهای معاصر و... دیدن فرمایید و از این ضیافت پررنگ و نقش هنری در این روزهای خوب خدا کمال بهره را ببرید.

"قرار" هانیه توسلی و علی سرابی در تالار حافظ

سالن‌های نمایش هم در این روزها با اجرای آثاری متفاوت میزبان علاقمندان به هنرهای نمایشی هستند.

نمایش "قرار" نوشته طلا معتضدی با کارگردانی سیامک احصائی از امروز 23 مهرماه ساعت 20 در تالار حافظ به روی صحنه می‌رود. در نمایش "قرار" که اجرای آن در سال گذشته در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استقبال خوبی روبرو شد، علی سرابی و هانیه توسلی ایفای نقش می‌کنند. "قرار" داستانی ساده و عاشقانه دارد و هانیه توسلی به خاطر بازی در این نمایش که در بخش مسابقه ایران جشنواره تئاتر فجر اجرا شد، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.theaterticket.ir مراجعه کنند.

اجرای نمایش "ناتمام" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی محمد لارتی هم به دلیل استقبال تماشاگران تا روز 26 مهرماه تمدید شده. این نمایش که اجراهای خود را از 7 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده تا روز جمعه 26 مهرماه روی صحنه است. داستان نمایش "ناتمام" را سه زن روایت می‌کنند و امینه مزروعی تنها بازیگر این نمایش است.

برنامه تالارهای نمایش

همچنین طی روزهای آتی نمایش‌های متعددی در تالار های نمایشی به روی صحنه می روند.

مجموعه تئاتر شهر در تالار اصلی با " عرق خورشید اشک ماه"به کارگردانی آتیلا پسیانی ساعت 20، در تالار چهارسو با "ناتمام" به کارگردانی سیما تیرانداز ساعت 20، در تالار سایه با "پروانه های مفرغی" به کارگردانی هوشمند هنرکار ساعت19، درکارگاه نمایش" بیچاره مکبث" به کارگردانی پیام عزیزی ساعت 18:30، در سالن قشقائی با "تعبیر یک رویا" به کارگردانی خیرالله تقیانی پور ساعت19:30 و درکافه تریای تالار اصلی با "مخاطب خاص" به کارگردانی علی شمس میزبان علاقمندان به این هنر است.


در مجموعه ایرانشهر نیز در سالن استاد سمندریان "سنگ‌ها در جیب‌هایش" به کارگردانی پارسا پیروز فر ساعت 19:30، در سالن شماره یک " شیش و هشت"به کارگردانی نیما دهقان ساعت 18:30، در سالن انتظامی خانه هنرمندان "شایعات" به کارگردانی رحمان سیفی آزاد ساعت 20:30 به روی صحنه می روند.

در روزهای آتی تالار حافظ میزبان"قرار" به کارگردانی سیامک احصایی در ساعت 20 است و "به کفش هات نگاه کن" به کارگردانی حمید حاجی ملاحسینی ساعت 17:30و صدای یک دست کارگردان قطب الدین صادقی ساعت 19 در تالار هنر اجرا می شوند.

سنگلج قدیمی ترین تماشاخانه فعال تهران هم میزبان "مضحکه دزدها " به کارگردانی هادی عامل ساعت 19:30 است.

درتالار شمس هم نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه..." به کارگردانی ساناز بیان 19:30 روی صحنه است و خانه نمایش "تمام شهر بارانی است" به کارگردانی رضا رمضانی ساعت 18:30 را میزبانی می کند.

کنسرت بزرگ روزبه نعمت‌الهی در برج میلاد

هنرمندان عرصه موسیقی هم اجراهای متنوعی در سراسر ایران دارند. کنسرت بزرگ روزبه نعمت‌الهی روزهای 24و25 مهرماه در سالن همایش‌های برج میلاد هر شب در یک سانس برگزار می‌شود. این کنسرت با همراهی ارکستر بزرگی متشکل از 40 نوازنده به رهبری محسن خلیلیان برگزار می‌شود. نعمت اللهی در این کنسرت منتخبی از قطعات چهارآلبوم "سرزمین مادری"، "هفته عاشقی"، "عمو زنجیرباف" و "داروگ" اجرا می‌کند.

سالن سه هزار نفری خرم‌آباد میزبان کنسرت مشترک کیوان ساکت و سالار عقیلی

گروه موسیقی وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی امروز سه‌شنبه 23 مهرماه ساعت19 در سالن سه هزار نفری خرم‌آباد به صحنه می‌روند.

در این کنسرت قطعاتی از ساخته‌های کیوان ساکت، استاد و نوازنده صاحب سبک تار کشور از جمله قوم به حج رفته، باران، افسوس و تعدادی دیگر از آثار ایشان اجرا می‌شود. بلیط‌های این کنسرت با دو قیمت مختلف بنابر جایگاه صندلی، به علاقه‌مندان در 5 مرکز به نشانی استریو آوا، فروشگاه نوای زاگرس، مرکز موسیقی تال، آموزشگاه موسیقی باربد چنگ علی‌پور و استریو آوای لرستان عرضه می‌شود.

در گروه موسیقی وزیری کیوان ساکت (آهنگساز و سرپرست گروه)، سالار عقیلی (خواننده)، کیارش ساکت (تار)، علی‌اکبر خادم (تنبک)، سالار زمانیان (بم‌تار)، اشکان مرادی (کمانچه)، مهدی غلامی (دف) و بهنام ابوالقاسم (پیانو) هنرنمایی می‌کنند.

کنسرت گروه سون در بندرعباس

کنسرت گروه سون فردا چهارشنبه 24 مهرماه در بندرعباس در دو سانس 19 و 21 برگزار می‌شود. در این کنسرت قطعاتی از آلبوم جدید این گروه اجرا و بخشی از این اجرا به قطعات قدیمی و قطعات سریال زمانه اختصاص دارد. در این کنسرت آرش احمدی، علیرضا میرآقا، پیمان لطیفی، حسین شریفی، بهروز علی یاری ‌و... از اعضا و نوازندگان گروه سون هستند.

برگزاری کنسرت بهنام صفوی در نیشابور

بهنام صفوی روزهای 24 و 25 مهرماه با اجرای قطعات جدید در نیشابور به صحنه می‌رود. صفوی در این کنسرت قطعاتی از آلبوم‌های "عشق من باش"، "آرامش" و همچنین قطعات جدیدی از کارهای خود را اجرا می‌‌کند.

مهدی فردی رهبر ارکستر بهنام صفوی است و مانند کنسرت های قبلی این خواننده علی پورنگهبان، حسین شریفی، غلامرضا معرف، نریمان معصوم آبادی، انوشیروان بهرامی، رضا آذرنجات، ایمان ذاکری، دانیال طهماسبی، ایمان جعفری پویان، مجید قدیانی و تورج توسلی به عنوان نوازنده با وی همکاری می‌کنند.

"اشاره" در یادبود همایون خرم

کنسرت گروه موسیقی "اشاره" به یاد همایون خرم روز 26 مهرماه ساعت 19 در سالن آمفی تئاتر مؤسسه منظومه خرد شهر تهران برگزار می‌شود. در این کنسرت، گروه "اشاره" سیزده به نام‌های "هفت رنگ"، "تکنوازی سنتور"، "از خاک تا افلاک"، "ندای سهراب"، "تکنوازی درامز"، "خاطره‌ها" (تقدیم به روح استاد همایون خرم)، "سمفونی دف" (تقدیم به مسعود حبیبی)، "تکنوازی دف"، "افسونگر شهرآشوب"، "تک‌نوازی تنبک"، "تلاطم"، "تکنوازی سنتور" (مقدمه گریز) و "گریز" را به آهنگسازی حمید جباری اجرا می‌کنند.

بندرعباس در روزهای پیش رو میزبان هنرمندان موسیقی پاپ است. محمد علیزاده پنجشنبه 25 مهر در تالار شهید آوینی بندرعباس در دو سانس 19 و 21 و سیروان خسروی جمعه 26 مهر ساعت 19 و 21 در تالار شهید آوینی این شهر روی صحنه می روند.

محسن یگانه در روزهای 25، 26، 27 و 30 مهر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به دیدار دوستداران خود می رود.

کنسرت گروه موسیقی "آوای جان" از جمله اجراهای پیش رو است که به سرپرستی "سعید شوقی" و برای یادبود پرویز مشکاتیان و تجلیل از استاد بهمن فردوسی 25 مهر در سالن اصلی مجموعه برج آزادی اجرا می شود.

کد خبر 235191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز