همشهری آنلاین: قائم مقام شورای عالی قرآن با حضور در برنامه رادیویی «افق» که روز گذشته ۲۰ مهر به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت، اظهار کرد: بحث راه‌اندازی وزارتخانه قرآن به هر حال باید در کشور اتفاق بیفتد و رشد ساختاری در حوزه قرآن نیازمند یک سری ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که البته برای راه‌اندازی چنین وزارتخانه‌ای باید به اندازه کافی، منابع کارآمد داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین قسمت از برنامه رادیویی «افق» ساعت 14:15 روز گذشته، 20 مهرماه با حضور محمدرضا پورمعین به عنوان کارشناس‌مجری، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی و احمد ابوالقاسمی، قاری ممتاز قرآن و از اساتید قرآنی به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

براساس این گزارش، محمدرضا پورمعین در ابتدای این برنامه اظهار کرد: برنامه رادیویی «افق» که برنامه‌ای جدید در شبکه رادیویی قرآن است به نقد و تحلیل پیرامون 30 سال فعالیت قرآنی کشور می‌پردازد و از این پس روزهای شنبه هر هفته از ساعت 14:15 به مدت حدود 45 دقیقه پخش خواهد شد.

پورمعین در ادامه به ارائه مطالب کلی که در نخستین قسمت از این برنامه در هفته گذشته از سوی کارشناسان برنامه مطرح شد اشاره کرد و از کارشناسان حاضر در برنامه خواست تا نظرات خود را درباره اهمیت بودجه‌های قرآنی و وضعیت بودجه قرآنی کشور بیان کنند.

بنابراین گزارش، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله برای نهادینه شدن قرآن در جامعه باور به قرآن در میان آحاد جامعه است، عنوان کرد: اگر این باور و نگاه در جامعه و بین اقشار و گروه‌های مختلف مردم و همچنین بین مسئولان نهادینه شود به نظر می‌رسد که بخش مهمی از راه را طی کرده‌ایم و این باور که قرآن برای تمامی مشکلات ما و تمدن ما نقش کلیدی دارد، بسیار اهمیت داشته و قابل پردازش و بحث است.

وی با یادآوری اینکه برای توسعه حقیقی فعالیت‌های قرآنی نیازمند فاکتورهای تأثیرگذاری در این عرصه هستیم، ادامه داد: بحث امکانات سخت‌افزاری و بودجه و اعتبارات لازم نقش کلیدی در توسعه فعالیت‌های قرآنی دارد و نمی‌توان نقش بودجه و اعتبارات را در حوزه قرآنی نادیده گرفت زیرا به هر حال اگر بخواهیم فقط به تعداد هر فرد در کشور یک قرآن به چاپ برسانیم که این قرآن همواره با او باشد نیازمند هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیارد تومان هستیم و در این میان اگر بخواهیم فرمایشات رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را تحقق ببخشیم نیز نیازمند هزینه‌های قابل توجهی هستیم که این هزینه‌ها به هر حال باید تأمین شود.

وی در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های تشکیلاتی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور، عنوان کرد: در بحث زیرساخت‌های تشکیلاتی طی سال‌های اخیر تحولاتی از جمله تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی که در سال 88 اتفاق افتاد را داشتیم که البته این منشور باید در دهه اول انقلاب به تصویب می‌رسید.

سرابی ادامه داد: پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد تا بحث سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های قرآنی کشور را بر عهده بگیرد و همچنین در ادامه آن، بحث فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک دفتر کوچک با چند نفر نیرو به یک معاونت قرآن توسعه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت راه‌اندازی وزارت قرآن در کشور، عنوان کرد: بحث راه‌اندازی وزارتخانه قرآن به هر حال باید در کشور اتفاق بیفتد و رشد ساختاری در حوزه قرآن نیازمند یک سری ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که البته برای راه‌اندازی چنین وزارتخانه‌ای باید به اندازه کافی، منابع کارآمد داشته باشیم.

همچنین، احمد ابوالقاسمی، کارشناس قرآنی حاضر در استودیو برنامه رادیویی «افق» در تکمیل مطالب سیدعلی سرابی مبنی بر راه‌اندازی یک وزارتخانه قرآنی، عنوان کرد: اگر بنا باشد که یک وزارتخانه قرآنی در کشور تشکیل شود نیازمند کادر تخصصی برای این وزارتخانه هستیم و حتی اگر بودجه لازم برای این امر نیز اختصاص پیدا کند اما هنوز برنامه مشخصی در این حوزه نداریم و شاید نتوانیم آن طور که شایسته است در بحث فعالیت‌های قرآنی وارد شویم زیرا بحث بودجه قرآنی و کادر تخصصی و برنامه مدون باید با هم پیش بروند.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که هر کاری برای موفقیت باید دوطرفه انجام شود، عنوان کرد: در جامعه ایرانی مردم مذهبی ما از صداوسیما توقع کمتری برای پخش برنامه‌های قرآنی دارند و این در حالی است که برنامه‌های ورزشی از جمله فوتبال طرفداران زیادی در جامعه دارد و مردم نیز در این زمینه از صداوسیما توقع بسیاری دارند و دلیل درخواست مخاطبان از صداوسیما در زمینه پخش برنامه‌های فوتبالی این است که صداوسیما در این زمینه مردم را به تکاپو انداخته است و مردم ادامه راه را می‌روند، اما صداوسیما هنوز نتوانسته در حوزه قرآنی مردم را به تکاپو بیندازد تا در ادامه مردم به صورت خودجوش وارد شده و سطح توقعات خود را در زمینه فعالیت‌های قرآنی بالا ببرند.

در ادامه این بحث محمدرضا پورمعین به بحث منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: این منشور سند مهمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی است و مردم را در حوزه قرآنی به تکاپو می‌اندازد.

ابوالقاسمی در ادامه سخنان پورمعین گفت: هر چند که منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده و در حال اجراست اما این منشور در اختیار مردم نیست و همان طور که در سایر حوزه‌ها فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شده و این کارها با جنس مردم گره خورده است در بحث قرآنی نیز باید فعالیت‌های قرآنی با جنس مردم گره بخورند و در این حوزه باید طوری برخورد کنیم تا مطالبات مردم در این حوزه را افزایش دهیم و سطح توقع مردم را بالا ببریم.

این قاری ممتاز کشورمان در ادامه با عنوان این مطلب که بحث اهمیت انس با قرآن در تربیت قرآنی فرزندان و بهبود روابط خانوادگی، فردی، اجتماعی و ... فرزندان باید برای خانواده‌ها به خوبی تبیین شود، عنوان کرد: اگر مردم به این نتیجه برسند که فرزندانشان با آموزش‌های قرآنی به تربیت قرآنی دست پیدا می‌کنند و تربیت قرآنی موجب خواهد شد تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، به طور قطع تمامی تلاش خود را برای این کار انجام می‌دهند و زمینه فعالیت قرآنی فرزندان خود را فراهم می‌کنند که البته در این صورت حتی ناآگاه‌ترین مسئولان نسبت به قرآن نیز نمی‌توانند در مقابل مطالبات مردم مقاومت کنند و بحث بودجه و فعالیت‌های قرآنی را توسعه می‌دهند.

وی یادآور شد: برای اینکه مردم به سمت قرآن بیایند و به اهمیت انس با قرآن پی برده و مطالبات خود را در این حوزه افزایش دهند نیازمند بودجه خاصی نیستیم و اگر این کار را از طریق تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام دهیم و اجازه دهیم که مردم جلو بیفتند و مطالبات قرآنی داشته باشند در این صورت مسئولان نیز برای پاسخگویی به این مطالبات فعالیت‌های قرآنی خود را توسعه می‌دهند.

در این بخش از برنامه سیدعلی سرابی در تکمیل سخنان استاد ابوالقاسمی به بحث رسانه و هنر اشاره کرد و گفت: رسانه استفاده از هنر برای رساندن پیام‌های مهم بوده و تأثیرگذاری بالایی دارد؛ پس باید به نقش رسانه که می‌تواند در هر حوزه‌ای جریان‌ساز باشد توجه داشته باشیم و همانطور که رسانه در حوزه فوتبال جریان‌ساز بوده است در بحث قرآنی نیز باید جریان‌ساز باشد تا مردم را با قرآن مأنوس کند تا مردم در این صورت عکس‌العمل‌های خوبی نشان دهند و این هم‌افزایی بیشتر شود.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود با اشاره به بودجه نیم‌درصدی قرآن که در سال 88 تمامی سازمان‌ها را موظف به اختصاص نیم درصد از بودجه را به فعالیت‌های قرآنی کرد، گفت: بحث اختصاص نیم درصد بودجه برای فعالیت‌های قرآنی در سال 90 و 91 از حالت الزام خارج شد و در آن سال‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای که در کشور وجود داشت بحث نیم درصد بودجه قرآنی به عهده سازمان‌ها واگذار شد که در صورت امکان این بودجه را اختصاص دهند که البته این کار تمامی دستاوردهای قرآنی در سال‌های قبل را از بین برد و مانعی برای رشد فعالیت‌های قرآنی شد.

احمد ابوالقاسمی در ادامه سخنان سیدعلی سرابی، با اشاره به بودجه نیم‌درصدی قرآن، اظهار کرد: چرا بودجه نیم‌درصدی قرآن از حالت الزام برداشته شد؟؛ اگر بودجه لازم برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کند و اولویت‌بندی درستی را در این زمینه شاهد باشیم بسیاری از مشکلات که به دلیل کم‌کاری در حوزه فعالیت‌های قرآنی است از بین می‌رود به طور مثال اگر پولی که برای یک پلیس در جامعه خرج می‌کنیم را برای فعالیت‌های قرآنی و تربیت قرآنی افراد جامعه هزینه کنیم شاید دیگر نیازی به پلیس هم نداشته باشیم.

وی در ادامه به مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، اظهار کرد: با این بودجه‌های کمی که برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود نمی‌توانیم حتی بخشی از مطالبات رهبری در زمینه تربیت حافظان قرآن را برآورده کنیم و ما می‌توانستیم با در اختیار داشتن بودجه‌های قرآنی روی بحث حفظ قرآن کارهای بیشتری انجام دهیم و بحث حفظ بهترین کاری بود که می‌توانست جامعه را تکان دهد؛ اما هنوز طعم فعالیت‌های قرآنی نه برای مسئولان و نه برای مردم روشن نشده است.

در ادامه بحث، سیدعلی سرابی با عنوان این مطلب که رهبر معظم انقلاب با اطلاعات جامعی که نسبت به تمامی حوزه‌ها دارند کار ما را راحت کردند، تصریح کرد: ایشان بحث 10 میلیون حافظ قرآن را در کشوری که 70 میلیون جمعیت دارد بیان فرمودند، در این میان از جامعه 70 میلیونی توقع 10 میلیون حافظ قرآن توقع به جایی است و اگر بدنه فعال جامعه را 60 میلیون نفر در نظر بگیریم بالغ بر 15 درصد از جامعه باید حافظ قرآن باشند.

وی ادامه داد: بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور قابل اجرایی شدن است که البته نیازمند یک فرهنگ آموزشی مناسب بوده و لازم است که به طور مثال زمان آموزشی مناسبی از تحصیل دانش‌آموزان به حفظ قرآن اختصاص داده شود تا این امر محقق شود.

سرابی در ادامه اظهار کرد: همچنین برای تحقق بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور لازم است که بخش مهمی از برنامه‌های رسانه ملی به موضوعات قرآنی اختصاص پیدا کند تا چشم و گوش فرزندان ما چندساعتی با قرآن مرتبط شود و در غیر این صورت یک فشار مضاعف بر نوجوانان و جوانان ما وارد خواهد شد و این هدف نیز محقق نمی‌شود.

در بخش پایانی این برنامه احمد ابوالقاسمی با یادآوری توسعه فعالیت قرآنی و تربیت حافظان قرآن نیازمند امکانات لازم در این زمینه است، گفت: اگر قرار باشد که مردم روزانه قرائت قرآن داشته باشند یا همه مردم در مساجد حضور داشته و علاوه بر اقامه نماز، قرائت قرآن را نیز در مساجد داشته باشند باید ببینیم که این امکانات در کشور وجود دارد و به نسبت افراد جامعه در کشور مساجد نیز داریم و یا کلاس قرآنی و فضاهای آموزشی لازم برای تربیت حافظان قرآن در کشور وجود دارد؟ که البته تمامی امکانات باید فراهم باشد تا از تمامی مردم انتظار داشته باشیم که در این زمینه ورود پیدا کنند.

یادآور می‌شود، برنامه افق از این پس روزهای شنبه هر هفته از ساعت 14:15 به مدت حدود 45 دقیقه از رادیو قرآن پخش خواهد شد.

کد خبر 234809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز