همهری آنلاین: دومین جلد از کتاب «ارتباط انسان با همنوعان» از منظر قرآن کریم که با ملاحظة ایمان و کفر تألیف شده است، منتشر شد.

جلد دوم کتاب ارتباط انسان با همنوعان منتشرشد

 جلد دوم کتاب «ارتباط انسان با همنوعان» از منظر قرآن کریم تالیف حسین صدری نیا است که چاپ اول آن پاییز 1392 توسط انتشارات سایه روشن با قیمت 10 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

جلد اوّل کتاب ارتباط انسان با همنوعان [بدون ملاحظة ایمان و کفر] زمستان سال گذشته  توسط همین مؤلف منتشر شده بود.

در فصل اوّل جلد دوّم این کتاب مبانی، ابعاد و نتایج دنیوی و اخروی ایمان و کفر تبیین شده است. در فصل دوّم روابط، ارتباطات و تعاملات انسان مسلمان با پیروان ادیان توحیدی که شامل دیگر مسلمان و اهل کتاب می شود مورد بررسی قرار گرفته اند و تکالیف سلبی و ایجابی در این زمینه تشریح شده است.

همچنین در فصل سوّم به چگونگی روابط و ارتباطات انسان مسلمان با پیروان ادیان و مکاتب غیرتوحیدی (کفّار و مشرکان) پرداخته شده است.

در مقدمة این کتاب آمده است: چنانکه در جلد اوّل این کتاب گفته شد، کلام وحی چگونگی ارتباط انسان با همنوعان را در دو سطح عام (اولیه) و خاص(ثانویه) مورد توجه قرار داده است. در سطح عام یا اوّلیه، به همة انسان ها اعم از مؤمن و غیرمؤمن متذکّر می شود که همگی منشأ واحدی دارند و به همین دلیل باید بدون ملاحظة ایمان و کفر، به یکدیگر به چشم یک همنوع که به لحاظ فطرت و خلقت هیچ تفاوتی با هم ندارند، بنگرند و در تمام زمینه ها با یکدیگر رفتار و مواجهة انسانی داشته باشند. امّا در سطح خاصّ یا ثانویّه نظر قرآن کریم این است که کیفیّت و مراتب روابط و ارتباطات انسانهای مؤمن با همنوعان، باید با توجه به ایمان یا کفر افراد و جوامع تغییر کند و مثلاً هرگونه رابطة آنها با دینداران و موحّدان دیگر اعم از مسلمانان و اهل کتاب، به کلّی متمایز از روابطشان با غیرمؤمنان(کافران، مشرکان و منافقان) باشد.

نگارنده در بخش دیگری از مقدمه جلد دوم کتاب ارتباط انسان با همنوعان می گوید: ارتباط انسان مسلمان با همنوعان در سطح خاص یا ثانویّه را باید تحت دو عنوان «ارتباط با همنوعان معتقد به ادیان توحیدی» و «ارتباط با همنوعان معتقد به ادیان و مکاتب غیرتوحیدی» مورد بررسی قرار داد با این توضیح که هریک از این دو عنوان نیز برای خود مشتقّاتی دارند، چنانکه معتقدان به ادیان توحیدی خود به مسلمانان و اهل کتاب تقسیم و هریک از اینها نیز به نوبة خود به شاخه ها و فِرق دیگری تقسیم می شوند. مطابق آموزه های قرآن کریم، در میان همة روابط و مناسبات انسانی، ارتباط فردی و اجتماعی مسلمانان در درجة اوّل با یکدیگر و در درجات بعدی با معتقدان به دیگر ادیان توحیدی جایگاه ممتاز و منحصربفردی دارد زیرا تنها ارتباطی است که آثار و نتایج فرا دنیوی آن پس از مرگ و عبور از دنیای مادّی نیز در تمام مراحل عالم آخرت (برزخ، قیامت و بهشت) استمرار می یابد.به بیان دیگر، در چارچوب آموزه های تشریعی، افراد مسلمان مکلف شده اند که در زمینة برقراری یا گسترش هرگونه مناسبات فردی و اجتماعی، همدینان خود و سپس اهل کتاب را در مقایسه با بقیة همنوعان در اولویّت قرار دهند.این در حالی است که مرور تحولات تاریخ اسلام حکایت از آن دارد که برخی از مدعیان مسلمانی به جای اینکه با الهام از رهنمودهای تشریعی، تلاش های خود را معطوف به اتحاد و دوستی با یکدیگر کنند، با خود بزرگ بینی و انحصارطلبی یا تحت تأثیر شیطنت های دشمنان، امکانات و مساعی خود را عمدتاً صرف تعمیق اختلافات کرده اند که به تبع آن تاکنون فرصتهای بیشماری از دست جهان اسلام خارج ، هزاران نفر مسلمان کشته یا مجروح شده اند و خسارات مالی زیادی نیز به جوامع اسلامی وارد آمده است. به عبارت دیگر برخلاف تأکید صریح قرآن کریم خطاب به مؤمنان مبنی بر اینکه هیچ گاه اظهارکنندگان صلح و دوستی را غیر مسلمان ننامید،همواره عده ای از مسلمانان خود را حقّ مطلق، فاضل تر از بقیة همکیشان و محور و مصداق اسلام پنداشته و نه تنها هیچ شأن و منزلتی برای دیگر مسلمانان قائل نشده اند، بلکه تحت تأثیر عصبیّت غیرعقلانی و توجیه ناپذیر- نظیر آنچه که در خشونتهای فرقه ای و مذهبی کنونی به چشم می خورد- حتّی ریختن خون آنها را مباح و بعضاً حتّی واجب دانسته اند!تردیدی نیست که چنین افرادی در سرتاسر تاریخ اسلام وجود داشته اند و وجه مشخصة مشترک همة آنها نیز این است که به جای عمل بر اساس آموزه های توحیدی، همواره برمبنای هوی و هوس خود اقدام می کنند و به واسطة وجود آنان است که اختلافات و جنگ و جدل های مسلمانان با یکدیگر در مقاطع مختلف ادامه یافته تا جایی که در چند قرن اخیر و حتّی دوران معاصر موارد متعددی از اختلاف و نزاع چندین کشور و طایفة مسلمان با یکدیگر مشاهده شده است که در جریان آنها تاکنون هزاران نفر مسلمان کشته یا مجروح شده اند.قرآن کریم ضمن اینکه آخرت را صرفاً متعلق به کسانی می داند که در حیات دنیوی خود اقدام به برتری جویی و مفسده انگیزی نمی کنند، در آیات چندی تصریح می فرماید که خداوند متعال اِعمال هیچگونه ظلم و تعدّی را نسبت به همنوعان ولو اینکه آنها مؤمن نباشند، مجاز نمی داند و به طور کلّی از منظر کلام وحی"هیچ جرم و گناهی به قدر تعدّی به حقوق مردم جامعه را فاسد نمی کند."مخلص کلام اینکه، سعادت دنیوی و رستگاری اخروی انسان بیش از هر چیزی منوط به رعایت ملاحظات تشریعی در هرگونه ارتباط، تعامل و رابطه با همنوعان به معنای عام و مؤمنان، اهل کتاب و غیرمؤمنان به معنی خاص است که این کتاب به توفیق الهی این موضوع را از منظر قرآن کریم و سنّت نبوی بررسی و تبیین می کند.

«ارتباط هستی و انسان با خدا(تکوینی و تشریعی)؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(1) عالم ذر؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(2)عالم صلب و ترائب؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(3) عالم جنینی؛ حقوق و مسئولیتهای انسان در ارتباطات کلامی(فردی وجمعی)؛ ارتباط انسان با گذشتگان و آیندگان، ارتباط انسان با خویشتن(تکوینی وتشریعی) و جلد اوّل ارتباط انسان با همنوعان [بدون ملاحظة ایمان وکفر] ازدیگر کتابهای این مؤلّف هستند که طی سالهای اخیر منتشر شده اند.

کتاب ارتباط انسان با همنوعان جلددوّم؛ بدون ملاحظة ایمان و کفر،مؤلّف: حسین صدری نیا، قطع : رقعی، چاپ اوّل: پاییز1392
تعداد صفحات:384 ،قیمت: 10هزارتومان ،ناشر: سایه روشن

سایر آثار همین مولف:

حقوق و مسئولیت‌های انسان در ارتباطات کلامی

 ارتباط هستی و انسان با خدا

ارتباط انسان با همنوعان

عالم ذر

کد خبر 233811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان