سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

ایران به‌عنوان چهارراه تمدن‌ها، همواره در کانون توجه و پژوهش فرهنگ شناسان بوده است.

کتاب ایران

به همین دلیل ایران‌شناسی یا مطالعات ایرانی نزدیک به 300سال است که در دانشگاه‌های کشورهای غربی از رونق زیادی برخوردار بوده است. این مطالعات روزنه‌های زیادی را به شناخت فرهنگ و تمدن و هنر این مرز و بوم گشودند.

برخی از شاخه‌های مطالعات ایرانی تا به آنجا گسترده شدند که خود به‌عنوان یک بخش تخصصی در شمار این دست از پژوهش‌ها و مطالعات درآمدند. از سوی دیگر، مطالعات ایرانی در دل خود پژوهشگران و ایران شناسان بزرگی را پرورد که برخی از آنها هنوز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی غرب به بررسی و پژوهش در جنبه‌های گوناگون فرهنگ ایرانی سرگرم بوده و گاه حاصل کارهای پژوهشی خود را به‌صورت کتاب یا مقاله به چاپ می‌رسانند.

کتاب «ایران؛ تاریخ و میراث» ازجمله این آثار است. این کتاب به قلم پروفسور جی.ای.بویل، از ایران‌شناسان بریتانیایی و رئیس بخش مطالعات ایرانی دانشگاه منچستر و از اعضای هیأت ویراستاری تاریخ کمبریج و همچنین ایران‌شناسان سرشناس دیگری چون لورنس لاکهارت، پی.‌آر. ال. براون، جی. ویلفرد سیگر، آر. اچ. پیندرویلسون، بی. دبلیو. رابینسون و پی. دبلیو. اوری نگاشته شده است.

کتاب در عین اختصار و کوچکی، نگاهی فشرده و کامل به سیر تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد. نویسندگان کوشیده‌اند که شناختی موجز از تحولات تاریخی-فرهنگی در ایران از دوران باستان تا به عصر حاضر ارائه کنند. از این روی در این کتاب می‌توان با موضوعاتی چون ایران در قرون متمادی، ادبیات فارسی، نقاشی در ایران، معماری در ایران، سفال و سفالگری در ایران و همچنین قالی و قالیبافی در ایران درخصوص فرهنگ و هنر و تاریخ ایران مواجه شد.

لازم به یادآوری است که سرراجر استیونز سفیر بریتانیا در ایران در سال‌های 1954تا 1958و نیز از ایران‌شناسان برجسته دیباچه‌ای بر این کتاب ارزشمند نوشته است. او در بخشی از این دیباچه نوشته است: زمان مناسبی است تا از خودمان پرسش‌های تحقیقی بکنیم؛ مثلا چه اندازه از گذشته ایران را درک کرده‌ایم یا حتی درباره آن می‌دانیم؟... این کتاب در مجموعه فصول خود خلاصه‌ای روشن و سنجیده از تاریخ ایران عرضه و به خواننده کمک می‌کند که دستاوردهای هنری ایران را بهتر درک کند.

آن را بخوانید تا ببینید که درک کامل‌تری از کشور و مردمی به‌دست می‌آورید که آینده نویدبخش آنها با گذشته مهیج و پرحادثه‌شان پیوندی تنگاتنگ دارد. کتاب ایران تاریخ و میراث به خامه جعفر محسنی به فارسی برگردانده شده و توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

کد خبر 232275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز