پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان‌شناسی معنی و مفهومی‌جامع‌تر و فراتر از روانشناسی دارد. و دانستن آنها برای کسانی که بدنبال شناخت هستند، ضروری است.

انسان شناسی و خود شناسی

هرچند همه افراد تا حدودی از روانشناسی، انسان شناسی و خودشناسی بهره‌مند هستند و در زندگی روزمره خود از این شناخت‌ها استفاده می‌کنند، ولی بدیهی است که همه به یک میزان از این شناخت‌ها بهره‌مند نیستندو از این نظر تفاوتهای  بسیار دارند.

به‌ نظرمی‌رسد که شناخت جهان بیرون بدون شناخت دنیای درون خود ممکن نمی‌شود. این یک رابطه دوجانبه است؛ مانند هر نیرویی که در طبیعت بصورت زوج ظاهر می‌شود و همانند دیگر مفاهیم و پدیده‌های هستی که زوج هستند.

برای شناخت صحیح انسان باید همه نیازها و وی‍ژگی‌های او را بشناسیم و برای یافتن  علل رنج‌ها‌ی او باید از خوراک، نیازها، ویژگی‌ها‌ی جسمی‌، روحی و روانی او بیشتربدانیم. و همه لایه‌ها‌ی وجودی او را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به فراتر از نیازهایش رفته و او را بسوی سلامتی، زندگی بهتر و شناخت‌ها‌ی برتر سوق دهیم.

انسان‌شناسی معنی و مفهومی‌جامع‌تر و فراتر از روانشناسی دارد. و دانستن آنها برای کسانی که بدنبال شناخت هستند، ضروری است.

 انسان باید بی مهابا در مطالعه و تحقیق و بهره‌گیری از تجربه‌های دیگران باشد و در این راستا از هیچ کوششی فرو‌گذاری نکند. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که این انسان باید هر چیزی را از خودش بخواهد و هر سوالی را از خودش بپرسد و هر جوابی را نیز از ندای درونی‌اش بشنود!

به قول اریک روم؛ هدف بشر باید باز کزدن طومار نیروهای بالقوه خودش باشد نه بدست آوردن و روی هم انباشتن کالا و ثروت. او همچنین می‌افزاید؛انسان اشیاء را بت خود کرده است و بت‌هایی را پرستش می‌کند که توانایی نابود کردن او را دارند.

امرسون نیز می‌گوید؛ اشیاء بر انسان سوارند و می‌تازند!

اگر عشق به زندگی در بیشتر انسانها کمرنگ شود نابودی نسل بشر احتمالی واقعی خواهد بود. پس بیایید، انسان و علل ریشه‌های رنج او را بشناسیم و برای نجاتش چاره‌ای بیاندیشیم.

این مقدمه‌ای برای معرفی کتابی به نام" انسان شناسی و خود شناسی" نوشته نصرت‌اله جاوید است.

در این کتاب با اهمیت‌ترین مسایل و موضوعات مربوط به انسان مطرح گردیده‌ است تا این راه برای علاقه‌مندان هموارتر و کوتاه‌تر شود.

این کتاب حاوی مطالب نسبتا زیاد اما فشرده در انسانشناسی و خودشناسی است. این کتاب ساده وکوچک ولی غنی را به علاقمندان در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم.

کد خبر 231521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز