یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین رمان محمد‌رضا کاتب با عنوان "بی‌ترسی" منتشر شد.

kateb

 این کتاب که به گفته نویسنده آن در دو سال گذشته برای کسب مجوز در اداره کتاب وزارت ارشاد بوده است، در نهایت در 183 صفحه و با قیمت هشت هزار و 500 تومان چاپ شده ‌ست.

 به گزارش خبرگزاری مهر،این در حالی است که ویراستار اثر ترجیح داده اسم کتاب «بی‌ترس» باشد.کاتب می‌گوید که ویراستار دستکاری‌های فراوانی در متن کرده و اصطلاحات سخت را با صلاحدید خودش تغییر داده‌است.

داستان بی‌ترسی با شرح زندگی فردی شروع می‌شود که در سطور اول رمان اذعان دارد هیچ‌گاه نتوانسته در زندگی برای خود نامی داشته باشد. او یک روز صبح در مقابل آئینه با یک «بی‌نام کننده» مواجه می‌شود. فردی که با شروع بیان قصه زندگی‌اش برای او مشخص می‌شود که در تمام عمرش با گرفتن نام افراد از آنها و گرفتار کردنشان به مصائب و بیماری‌هایی آنها را به انواع خودآزاری‌ و دیگرآزاری‌ها دچار می‌کرده‌است.

داستان کاتب در این رمان با بیان شرح زندگی این «بی‌نام‌کننده» شروع می‌شود و این شرح به سبک بیشتر داستان‌های کاتب، رمان را به فضاهایی سوررئال وارد می‌کند.

نکته قابل توجه در این رمان اظهار نظر ویراستار آن فهیمه باقری است که در متنی در پانوشت این کتاب جدای از اذعان به حذف بخش‌هایی از این رمان و جابه‌جایی متن، بیان داشته که نام آن را نیز در صفحه اول کتاب از «بی‌ترسی» به «بی‌ترس» تغیر داده‌است.

او در بخشی از پانویس خود می‌نویسد: وقتی نسخه اصلی این زندگی‌نامه 3 جلدی به دستم رسید، متوجه شدم که کاری بسیار کسل‌کننده، طولانی و پر از حشو و زواید و صدپاره است و در آن کلمات و مطالب مجهول و غریب و پیچیده علمی و کلامی زیادی به کار رفته است... به جز بخشی از زندگینامه‌های شخصیت اصلی، باقی زندگی‌نامه‌ها را حذف کردم و آنچه از گذشته برخی شخصیت‌ها لازم بود بیاید، بسیار خلاصه کردم و آنها را در میان گفت‌و‌گوها قرار دادم. همین کار را هم با جدل‌ها و سفسطه‌ها و مطالب و بحث‌های بسیار زیاد علمی و کلامی اثر کردم. یعنی تا آنجا که می‌شد این مطالب را حذف کردم.

کاتب فصل نخست از بی‌ترسی را این‌گونه شروع می‌کند.

«... همه عمر «بی‌نام» بودم: سال‌ها در آرزوی داشتن یک نام جنگیده بودم و وقتی به آن نام دیگر احتیاجی نداشتم، یک روز صبح که از خواب بیدار شدم، دیدم توی آیینه «نام کننده» بزرگی مقابلم ایستاده. نام کننده‌ای که خودش هنوز نامی نداشت و فقط زاد پدرش بود. نام‌کننده بی‌نامی که نامش چنان وحشتی تو دل‌ها ‌می‌انداخت که قابل باور حتی برای خودش نبود.»

از دیگر آثار منتشر شده کاتب می‌توان به کتاب‌های شب چراغی در دست، فقط به زمین نگاه کن، دوشنبه‌های آبی ماه، هیس، پستی، وقت تقصیر، آفتاب‌پرست نازنین و رام کننده اشاره کرد.

کد خبر 233037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز