همشهری آنلاین: سه کتاب جدید در حوزه بانکداری از سوی دکتر پیمان نوری بروجردی، استاد برجسته موسسه عالی بانکداری ایران، منتشر شد.

«تجزیه و تحلیل کاربردی صورت‌های مالی اساسی ـ بررسی صورت‌های مالی متقاضیان تسهیلات بانکی» در 132 صفحه در شمارگان 3 هزار نسخه یکی از کتاب‌های این استاد بانکداری است.

از جمله مباحثی که در این کتاب به آن پرداخته شده است می‌توان به مواردی همچون ترازنامه، صورت سود و زیان، انواع روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، محدودیت‌های بکارگیری نسبت‌های مالی، انواع نسبت‌ها، شاخص سودمندی وام، بازده سرمایه به ارزش بازار، انواع شاخص‌های ورشکستگی، روندهای فروش و سود، تجزیه و تحلیلی روند سرمایه در گردش و عوامل اثرگذار بر سرمایه در گردش به همراه سوالات نمونه اشاره کرد.

چند نمونه از شاخص های متوسط صنعت مربوط به کشورهای خارجی و یک نمونه گزارش تجزیه و تحلیل جزء به جزء همراه با واژه‌نامه‌های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی از جمله ضمایم این کتاب است.

«تجهیز منابع پولی و عملیات آن در نظام بانکی ایران» عنوان کتاب دیگر این نویسنده است که در شمارگان 3 هزار نسخه در 288 صفحه منتشر شده است.

از جمله مباحث این کتاب می‌توان به تاریخچة و سیر تحولات بانکداری در ایران و جهان (بررسی شکل‌گیری بانک‌های قدیمی و موجود)، تجهیز منابع از طریق سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، تجهیز منابع از طریق سپرده قرض‌الحسنه جاری، تجهیز منابع از طریق سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار و معاملات ریالی در شعب اشاره کرد.

اسناد بازرگانی (سفته و برات و انواع آن)، روش‌های سنتی و مدرن جابه‌جایی وجوه در شبکه بانکی کشور، ضمانت‌نامه‌های بانکی و انواع آن و کارت‌های الکترونیکی از دیگر موضوعات طرح شده در این کتاب است.

متن قانون عملیات بانکی بدون ربا، متن قانون چک با آخرین اصلاحات، برخی از فرم‌های بانکی موردنیاز، آخرین دستورالعمل حساب جاری، مشخصات ملی شناسه حساب بانکی ایران (شبا) و آیین‌نامه صدور ضمانت‌نامه و ظهرنویسی از طرف بانک‌ها از جمله ضمایم این کتاب است.

همچنین جلد دوم کتاب «راهنمای کاربردی برای متصدیان امور بانکی» از سوی این نویسنده در شمارگان 5 هزار نسخه در 224 صفحه منتشر شد.

در این کتاب به موضوعاتی چون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، هوش اجتماعی فراتر از هوش هیجانی و بهره هوشی، فنون برگزاری مذاکره خلاق، مدیریت فشارهای عصبی و مدیریت بهینه زمان اشاره شده است.

پیش از این در سال 1389 جلد نخست کتاب «راهنمای کاربردی برای متصدیان امور بانکی» از سوی این نویسنده در شمارگان 5 هزار نسخه در 208 صفحه منتشر شده بود. از جمله مباحث این کتاب که در 6 فصل ارایه شده است، می‌توان به تاریخچة و سیر تحولات بانکداری در ایران و جهان، کار در گروه، ویژگی‌های عمومی فردی برای موفقیت، نیروی انسانی و توانایی‌های فنی، توانایی‌های ارتباطی و مشتری‌مداری در نظام بانکی اشاره کرد.

دکتر نوری علاوه بر مدیریت عالی دو بانک رفاه و مسکن، رئیس کمیته مبارزه با پولشویی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز بوده است. وی در حال حاضر معاون اقتصادی دادستان کل کشور است.

کد خبر 230418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز