همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بدون رقابت اساسا بهره وری مفهومی ندارد، گفت: برای افزایش بهره وری ارایه راهکارهای بنیادین مناسب نیست بلکه باید در خصوص سیستم های کاربردی سخن گفت .

عباس آخوندی

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز چهارشنبه در هفتمین همایش ملی بهره وری، یکپارچگی در مدل های مختلف حمل و نقل را در بهره وری بسیار موثر دانست و افزود: مفهوم یکپارچگی در زیرساخت و عملیات همان حمل و نقل ترکیبی است و از ظرفیت عظیم سرمایه گذاری شده در این حوزه باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر با بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف حمل ونقل در حال سرمایه گذاری جدید هستیم، اظهار داشت: کشور به دنبال ساخت است ، اما از داشته ها استفاده نمی کنیم و در پی سرمایه گذاری جدید هستیم.

آخوندی ادامه داد: هم اکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر جنوبی کشور بیش از ۵۰ میلیون تن است اگر این میزان بار از طریق جاده های کشور جابه جا شود، هم جاده ها با فرسایش مواجه خواهند شد و هم اینکه سوخت زیادی مصرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصرف سوخت در حمل ونقل ریلی یک ششم بخش جاده ای است، اظهار داشت: از این میزان بار تخلیه شده ۵ میلیون تن از طریق راه آهن و مابقی وارد جاده می شود که بیانگرمصرف شش برابری انرژی است تا این بار جابه جا شود.

آخوندی با بیان اینکه یکپارچگی در مدل های مختلف حمل و نقل بسیار موثر است، گفت: نسبت ظرفیت و عملکرد بنادر هیچ تناسبی ندارد به گونه ای که از ۷۰ درصد ظرفیت بندرامام خمینی (ره) استفاده می کنیم اما تنها ۱۰ درصد ظرفیت بندر عباس به عنوان اصلی ترین بندر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی سپس با طرح این پرسش که نرخ بهره وری از حجم سرمایه گذاری های انجام شده چه میزان است، اظهار داشت: دولت تنها یک وظیفه در اقتصاد کشور دارد و آن هم کاهش هزینه مبادله است و در این خصوص نیز در اصل ۴۴ قانون اساسی هم برای این موضوع تاکید دارد.

آخوندی در ادامه تجدید نظر در رابطه دولت و جامعه را خواستار شد و گفت: کاهش هزینه مبادله، ارتقای رقابت، مفهوم یکپارچگی وقتی رخ می دهد که اساسا وظیفه دولت از حالت کنونی تغییر یابد و در ماموریت های بنیادی دولت نیز یک تجدید نظر صورت گیرد.

وی افزود: در حالی که همگی از بازار رقابتی صحبت می کنیم اما دولت را مسئول حتی کوچکترین تغییر نرخ در بازار می دانیم و به عبارت دیگر دولت را مسئول تمام مسایل عنوان می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: برای تغییر رابطه دولت و جامعه و واگذاری فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به نهادهای مدنی، باید این نهادها حضور پررنگ تری داشته باشند.

آخوندی سپس به حقوق شهروندی و نقش آن در افزایش بهره وری اشاره کرد و گفت: برای دارا بودن یک نظارت اجتماعی گسترده و نهادهای مدنی فعال در جریان رقابتی، باید شهروندی داشته باشیم که برای خودش حق قایل شود، نه شهروندی که روزی خوار دولت باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعال اقتصادی داریم اما یک شهروند اقتصادی فعال نداریم، تصریح کرد: نهادهای اجتماعی موجود بیشتر به دنبال باز کردن مسیر ارتباطی خود با دولت هستند اما به دنبال نظارت بر مجموعه رقابت در کشور نیستند.

هفتمین همایش ملی بهره وری با موضوع بررسی چالش ها، راهکارها سیاست های توسعه حرکت بهره وری در کشور امروز با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و اجتماعی کشور در تهران برگزار شد.

کد خبر 233527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز