همشهری آنلاین: معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این که فاصله لبخند و اخم دشمن بسیار کوتاه است،گفت: فراموش نکنیم که دشمن، دشمن است.

سردار محمد حجاری

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار محمد حجاری معاون آماد و پشتیبانی ستاد‌کل نیروهای مسلح در نخستین همایش ضرورت توسعه تسلیحات هواپایه در نبردهای آینده با بیان این که لحن رئیس جمهور آمریکا در دو روز به شدت تغییر کرد، افزود: نباید از یاد ببریم که دشمن در دشمنی خود مصمم است.

وی گفت: در این برهه از زمان نباید از آمادگی دفاعی و بنیه دفاعی خود غافل شویم و هنگامی که می‌بینیم آنها به دنبال مذاکره هستند و از موضع خود عقب نشینی می‌کنند و در برابر ایران خضوع می‌کنند این به معنای پرهیز از جنگ و صلح دوستی آنها نیست، چرا که دلیل اصلی آن توان بازدارندگی و تأثیرگذاری ما در معادلات منطقه‌ای است.

سردار حجازی تکیه بر توانمندی‌های داخلی، خودباوری، پیدا کردن راه‌های میان‌بر، کشف راه‌های خلاقانه و مبتکرانه و فراموش نکردن مسیر سختی که طی کردیم و به اینجا رسیدیم بسیار مهم خواند و گفت: نباید سختی‌های طی شده را فراموش کرد.

وی افزود: هر که تلاش کند به علم و فناوری می رسد و شرق و غرب این مسیر را تا پیشرفت به خوبی طی کرده‌اند و ما در ابتدای راه هستیم اما نباید خستگی و نا امیدی ادامه مسیر را بر ما مسدود کند.

سردار حجازی با بیان این که همیشه در طرح‌های عملیاتی فرض پذیرفته شده فرماندهان بر برتری هوایی دشمن است، گفت: این عقیده را داریم که این برتری هوایی ماندگار نیست، چرا که در زمین و دریا به توانمندی رسیدیم که می‌توانیم به راحتی با دشمن رو در رو شویم.

وی افزود: مسیر راهیابی به توانمندی های هوایی نیز بسیار امیدوار کننده است و با نهضت علمی که در کشور شروع شده در آیند‌ه‌ای نزدیک این فاصله پر خواهد شد.

سردار حجازی با تاکید بر این که راهبرد جدید دفاعی ایران با دستور مقام معظم رهبری پاسخ تهدید با تهدید است، تاکید کرد: این تنها در سخن و حرف نمی گنجد و باید در عمل و در صحنه اقدام اتفاق افتد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که پاسخ تهدید با تهدید به معنای جنگ نیست، گفت: اگر دشمن به تجهیزاتی رسید که می تواند با آن ما را تهدید کند باید سریعاً ما هم به دستاوردی برسیم که بتوانیم مقابل دشمن بایستیم و تهدیدت آن ها را خنثی کنیم.

وی افزود: پاسخ تهدید با تهدید باید در حوزه های مختلف دفاعی باشد و به خصوص در حوزه هوایی پاسخ تهدید با تهدید بسیار موثر است که در این باره قدم های خوبی برداشته شده است.

سردار حجازی با اشاره به این که در سه سال اخیر با روند رو به رشد اعتبارات در حوزه هوافضا و تسلیحات هواپایه روبرو بودیم ، گفت: در سال 92، شصت درصد از کل اعتبارات تحقیقاتی به حوزه هوایی ، هوافضا و سلاح های هواپایه اختصاص یافت که 30 درصد از آن مختص تسلیحات هواپایه بود و این روند رو به رشد نسبت به سال 90 ، پنج برابر است.

وی گفت: در زمینه زیرساخت‌های صنعتی نیز 50 درصد اعتبارات صنعتی به صنعت هوافضا و تسلیحات هواپایه اختصاص یافته است که 17 پروژه عمده و سطح یک در حوزه تسلیحات هواپایه داریم و پروژه‌های سطح یک به ساخت سامانه‌ها مربوط می‌شود.

سردار حجازی با بیان این که 11 پروژه سطح یک نیز در صنایع هوایی در حال طراحی و ساخت است، گفت: سهم تحقیقات از کل اعتبارات نیروهای مسلح به 2،7 درصد رسیده است که این رقم در سال 89 ، یک ممیز 2 دهم درصد بود و در برنامه پنجم به 3،5 درصد خواهد رسید.

وی طراحی و ساخت موشک های میان برد هواپایه فکور و برد بلند هواپایه مقصود و همچنین طراحی و ساخت موشک های نسل هواپایه قادر را از جمله طرح هایی دانست که در زمینه هوافضا و تسلیحات هواپایه به انجام رسیده است.

سردار حجازی افزود: شناخت تهدیدات ، مقابله با کشورهای فرامنطقه ای ، گروه های تروریستی ، شناخت حوزه های جمع آوری اطلاعات ، فریب و انهدام و شناخت سکوها ، مهمات ، نقش هواپیما ، قایق های پرنده و پهپاد در رویارویی با دشمنان بسیار موثر و تنها امید ما به دانشمندان دفاعی این مرز و بوم است.

باید چند قدم جلوتر از حوادث ، مهیای عکس العمل سریع باشیم

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم دراین همایش با اشاره به اینکه تمام توان خود را برای جبران عقب ماندگی های حوزه صنایع هوایی و تسلیحات هواپایه به کار بستیم، گفت: سیاست ما چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل سریع است.

سردار سرتیپ مجید بکایی با بیان اینکه امروزه بخش عمده ای از منابع و اعتبارات خود را به صنایع هوایی اختصاص دادیم، افزود: وزارت دفاع مسئولیت اصلی جبران عقب ماندگی حوزه هوایی و تسلیحات هواپایه را بر عهده دارد اما باید با کمک همه بخش ها این مسیر مهم و جدی را طی کرد.

وی چالش های راهبردی، تغییر سریع تهدیدات، تغییر سریع فضای فناوری، عمر کوتاه فناوری که امروز به یک سال و نیم رسیده و مسائل اقتصادی و مالی را از جمله مواردی ذکر کرد که باید مسئولان دفاعی کشور برای رسیدن به داشتن حوزه هوایی و تسلیحات هواپایه به روز به آن توجه کنند.

سردار بکایی هدفمند کردن گام ها، شناخت درست صنایع هوایی و تسلیحات هواپایه در آینده و اتفاقاتی را که در این حوزه در آینده خواهد افتاد، راه مناسبی برای رسیدن به این توانمندی ذکر کرد.

وی با ذکر سیاست راهبردی- دفاعی جدید ایران که پاسخ تهدید با تهدید است، گفت: خیلی وقت‌ها لازم نیست تسلیحات را بسازیم و تنها قابلیت و توانایی ساخت تسلیحات و نشان دادن آن به دشمن، خود پاسخ تهدید است.

سردار بکایی گفت: امروزه در جنگ سایبری امریکا تلاش می کند تا قابلیت های تسلیحاتی خود را به رخ ما بکشد در صورتی که بسیاری از این تسلیحات را هنوز نساخته است.

وی قابلیت سازی و آینده پژوهی را مهمترین راه رسیدن به قابلیت و توانمندی های صنایع هوایی و تسلیحات هواپایه ذکر کرد.

کد خبر 233324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز