همشهری آنلاین: امروز، معاون ستادکل نیروهای مسلح از پایان مراحل ساخت موشک‌های فکور۹۰ خبر داده است. این موشک‌ها قرار است که روی جنگنده‌های اف ۱۴ نصب شوند.

جنگنده‌های اف ۱۴

به گزارش تسنیم، صبح امروز معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح از تکمیل پروژه ساخت موشک فکور90 خبر داده است. براساس اظهارات وی، این موشک، یک موشک هواپایه است که بروی جنگنده‌های F14 نصب می‌شود.

سردار حجازی این سخنان را در اولین همایش ضرورت توسعه تسلیحات هواپایه و نبردهای آینده بیان کرده است. وی در این همایش گفته است: در حوزه موشک‌های هوا به هوا پروژه فکور در دست اقدام است و این پروژه که همه مراحل آن انجام شده و به پایان رسیده است، یک موشک میان برد است.

برخی کارشناسان نظامی، موشک فکور را نمونه پیشرفته و به روز شده یک نمونه از موشک‌های پیشرفته آمریکا می‌دانند.

امیر عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در سال 88 از تولید یک نوع موشک پیشرفته‌تر از موشک فونیکس خبر داده و گفته بود: پروژه‌هایی در دست داریم که توانمندی موشک "فونیکس" را ارتقاء دهد، یعنی ساخت و تولید موشکی بومی با قابلیت بیشتر از قابلیت موشک‌های فونیکس.

به گفته وی، "فونیکس" از نوع موشک‌های فعال هوا به هوا است و وقتی رها می‌شود، خود به دنبال هدف مورد نظر می‌رود. موشک‌های فعال به موشک‌هایی گفته می‌شود که تا حد کمی هدایت شده و پس از آن خود این موشک‌ها به هدف اصابت می‌کنند، یعنی به طور اتوماتیک رادار این نوع از موشک‌ها هواپیمای دشمن را کشف و منهدم می‌کنند.

6 فروند موشک فونیکس

فونیکس (AIM-54 Phoenix)‏ یک موشک هوا به‌ هوا و مجهز به رادار دوربردی است که توسط آمریکا در سال 1966 ساخته و مخصوص نصب روی جنگنده‌های تامکت یا همان F14 است. این موشک 160 کیلومتر برد و 5 ماخ سرعت دارد.

نیروی هوایی ایران در جنگ تحمیلی با استفاده از این موشک‌ها و نصب آنها روی جنگنده‌های پیشرفته اف14، عملکرد خوبی در مقابله با جنگنده‌های عراقی داشت.

سردار سید مهدی فرحی معاون وزیر دفاع وقت و رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع نیز در 22 بهمن سال گذشته با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از تست موفقیت آمیز موشک فکور90 به عنوان جدیدترین موشک هوا به هوای ساخت داخل خبر داد.

بنا به گفته وی، این موشک از روی "جنگنده‌های اف14" شلیک می‌شود.

در سال جاری نیز، موشک فکور 90 به عنوان یکی از دستاوردهای جدید صنایع هوافضای وزارت دفاع، در رژه 31 شهریور از مقابل جایگاه عبور داده و رونمایی شد.

دستیابی به تکنولوژی ساخت و تولید موشک‌های هوشمندی که قادرند با استفاده از رادارهای خود اهداف را مورد اصابت قرار داده و منهدم کنند و همچنین تجهیز جنگنده‌های F14 به این موشک‌های بومی، می‌تواند گام بلندی در جهت خودکفایی در عرصه دفاعی کشور باشد.

 

کد خبر 233365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز