یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلودگی هوا شاید به نظر بسیاری مشکلی باشد که پس از گذشت چند روز از بین برود،‌اما آثار جانبی که این پدیده برروی سلامت انسان از خود به جا می‌گذارد، با تاخیر خود را نمایان می‌سازد و آنچه انسان نمی‌تواند به چشم ببیند،‌به تدریج او را از پا در می‌آورد.

براساس گزارش لایو‌ساینس،‌دانشمندان علوم زمینی که درحال مطالعه برروی آلودگی هوا هستند نقشه‌ای از جهان را منتشر کرده اند که در آن میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی در سرتاسر زمین طی گذر زمان به نمایش درآمده است.

این نقشه توسط تحلیل‌گر داده‌ها، تصویرگر و طراحی به نام رابرت سیمون در رصدخانه زمین ناسا ایجاد شده‌است. این مدل رایانه‌ای اتمسفری میانگین تعداد مرگ‌و میر ناشی از آلودگی هوا در هر 9.99 متر مربع در سال را از سال 1850 تا 2000 به نمایش گذاشته‌است. این نقشه براساس اطلاعات به دست آمده از تحقیقات محققان دانشگاه کارولینای شمالی ترسیم شده‌است.

مناطقی از نقشه که به رنگ قهوه‌ای تیره رنگ‌آمیزی شده‌اند نشان‌دهنده آمار بالاتر مرگ‌ زودرس ناشی از آلودگی هوا است. این نقشه نشان می‌دهد آلودگی هوا به ویژه در شرق چین،‌شمال هند و اروپا مرگبار بوده‌است، مناطقی که شهرسازی در آنها منجر به افزایش میزان ذرات معلق در هوا شده‌است.

نقشه آلودگی هوا

مناطق آبی‌رنگ نقشه کمترین میزان مرگ‌ زودرس نسبت به آمار مرگ در سال 1850 را نشان می‌دهد. دانشمندان این کاهش اعداد و ارقام را با بهبود در کیفیت هوا نسبت می‌دهند. به گفته محققان بهبود کیفیت هوا در بخشهای جنوبی ایالات متحده ممکن است به دلیل کاهش میزان سوزاندن توده‌های زیستی طی 160 سال گذشته باشد.

محققان دریافته‌اند که آلودگی مسموم‌کننده هوا یا همان ذرات معلق در هوا مستقیما با مرگ سالانه 2.1 میلیون انسان در سراسر جهان در ارتباط است.

کد خبر 232978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز