گروه اقتصادی- محمد عدلی: قیمت دلار در بازار طی ۲ روز گذشته نوسانات جزئی را از سر گذراند تا پس از ریزش ناگهانی نرخ‌ها در آغاز هفته، نرخ ۲هزار و ۹۰۰تومانی برای دلار تثبیت شود.

ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارنظری، نرخ فعلی ارز را حداقل نرخ دانست تا موضع رسمی دولت در برابر نرخ ارز را در جمع فعالان اقتصادی فاش کرده باشد. ولی‌الله سیف که در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران حاضر شده بود، تأکید کرد که نرخ ارز در شرایط فعلی منطقی است و دلیلی برای کاهش بیشتر آن وجود ندارد و آنچه باعث کاهش نرخ ارز شده، خوشبینی و آثار روانی است.

این اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی موجب شد تا بهای دلار روز گذشته حول 2هزار و 900تومان به نوسان جزئی بپردازد. در این شرایط تاحدودی نقشه راه برای فعالان اقتصادی و صرافان مشخص شد تا بازار از بلاتکلیفی خارج شود.بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسائل بانکی با دفاع از اعلام موضع رئیس‌کل بانک مرکزی به همشهری گفت: رخدادهای سیاسی و امیدواری ایجادشده نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی موجب ایجاد جو روانی در جهت کاهش تقاضا و نزول قیمت در بازار ارز شده است. این اتفاق ناشی از شرایط واقعی اقتصاد نیست؛ چراکه نرخ واقعی دلار در ایران با توجه به محاسبات فنی و کارشناسی، کمتر از نرخ فعلی نیست.

وی ادامه داد: وقتی انتظار برای کاهش قیمت ایجاد می‌شود، تقاضا کاهش می‌یابد و ممکن است این تقاضا به ماه‌های آینده منتقل شود و در آن زمان بازار را با مشکل مواجه سازد. به همین دلیل رئیس‌کل بانک مرکزی به تقاضاکنندگان ارز اطمینان داده تا دست از خرید نکشند و تقاضای خود را به ماه‌های آینده منتقل نسازند. فرید ضیاءالملکی نیز اظهار کرد: کاهش بیش از حد قیمت دلار موجب افزایش مجدد واردات خواهد شد که می‌تواند برای اقتصاد مضر باشد.

در این شرایط که دولت در حال تلاش برای رونق بخشی به تولید است، کاهش بیش از حد نرخ دلار و افزایش واردات عواقب خوبی ندارد. این کارشناس بانکی گفت: نرخ فعلی دلار ناشی از رخدادهای بین‌المللی و جو روانی اجلاس سازمان ملل است درحالی‌که محاسبه تفاوت نرخ تورم ایران با نرخ تورم بین‌المللی طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ واقعی دلار، بیش از این است. در حال حاضر اما دلارهای خانگی به‌دلیل ترس از کاهش بیشتر قیمت راهی بازار شده و عرضه را در مقطع فعلی افزایش داده است تا کاهش قیمت رقم بخورد.

کد خبر 232411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز