گروه اقتصادی: سخنگوی دولت با ارائه توضیحاتی درباره اظهارات اخیر ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد بهای ارز گفت: سخنان ایشان به این مفهوم نیست که دولت به‌دنبال افزایش ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: سیاست‌های دولت درخصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خانوارهای ایرانی مشخص است و به این منظور برای دولت ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد چرا که تحقق این موضوع باعث فراهم شدن شرایط سرمایه‌گذاری می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال‌های گذشته افزود: بانک مرکزی باید درخصوص ثبات نرخ ارز و ثبات در بازار پاسخگو باشد. وی عنوان کرد: تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که نرخ واقعی ارز حوالی 3هزار تومان است اما جدای از بحث عرضه و تقاضای واقعی ارز در بازار که نرخ اصلی را مشخص می‌کند یک تقاضای سفته‌بازی برای سودجویی از سوی عده‌ای دنبال می‌شود که در تعیین نرخ ارز مؤثر است. نوبخت با تأکید بر اینکه دولت باید برای ثبات‌بخشی به بازار اقدامات لازم را انجام دهد، گفت:

با توجه به نقدینگی 450هزار میلیارد تومانی، باید نرخ مناسب ارز را مشخص کنیم چرا که دولت درباره ثبات نرخ ارز حساس است و اعتقاد دارد نقدینگی باید به سمت تولید برود و از ورود آن به سمت بازارهای کاذب نظیر بازار ارز که برای اقتصاد کشور خوب نیست، جلوگیری شود.سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه برای تعیین نرخ واقعی سود بانکی، بانک مرکزی در حال مطالعه است، گفت: به محض به نتیجه رسیدن در این خصوص نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد.

دفاع از دلار 3000تومانی

خبر دیگر اینکه معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی به‌دنبال تک نرخی شدن ارز است، گفت: درباره ادامه کاهش نرخ ارز باید ببینیم چه تحولاتی ایجاد می‌شود اما کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید هم به نفع کشور نخواهد بود. به گزارش ایسنا، غلامعلی کامیاب در پاسخ به این سؤال که چه نرخی برای ارز مناسب است؟ اظهار کرد: نرخ موجود در بازار برای ارز مناسب است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه نرخی که بازار تعیین می‌کند، بهترین نرخ است، ادامه داد: این نرخ ناشی از انتظاراتی است که در مردم ایجاد شده است. کامیاب خاطرنشان کرد: نرخ ارز اکنون به حدود 2900الی 3000هزار تومان رسیده که نرخ خوبی است. به گفته او بانک مرکزی به‌دنبال تک نرخی شدن ارز است اما نه به این معنا که نرخ ثابت باشد.

کد خبر 232586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز