گروه اقتصادی: به‌رغم کاهش شدید نرخ ارز طی چند هفته اخیر و مصوبه دولت برای صدور مجوز ترخیص کالاهای مصرفی و غیرضرور، قیمت این کالاها در بازار همچنان بالا مانده و عرضه‌کنندگان به بهانه‌های واهی در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

لوازم خانگی

مقاومت عرضه‌کنندگان کالاهای اولویت 10در برابر کاهش قیمت‌ها و حتی افزایش نسبی قیمت برخی از این اقلام طی چند هفته گذشته در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این عرضه‌کنندگان لوازم خانگی، صوتی و تصویری، بهداشتی و آرایشی و... افزایش نرخ ارز و دپوی کالاهای وارداتی در گمرکات کشور را عامل رشد بی‌رویه قیمت‌ها قلمداد می‌کردند اما اکنون تأثیر این عوامل در کاهش قیمت تمام‌شده این محصولات را کمرنگ جلوه می‌دهند.

همچنین کارشناسان و تولید‌کنندگان نسبت به رونق واردات غیرقانونی با ارج نهادن به وارد‌کنندگان متخلف و تکرار رویه آزادسازی ثبت سفارش کالاهایی که بدون دریافت مجوز وارد بنادر کشور شده‌اند هشدار می‌دهند. با وجود این براساس طرح رونق اقتصادی دولت یازدهم در کوتاه‌مدت، ترخیص کالاهای مشمول اولویت 10کالایی که تا زمان ابلاغ این مصوبه قبض انبار دریافت کرده باشند پس از اخذ مجوز ثبت سفارش و پرداخت دوبرابر سود بازرگانی بلا مانع خواهد بود.

احتمال کاهش قیمت‌ها تا 2هفته آینده

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه فروشندگان هنوز در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند به خبرنگار ما گفت: باتوجه به دوبرابرشدن سود بازرگانی واردات لوازم خانگی هنوز هیچ‌یک از شرکت‌های وارد‌کننده نسبت به ترخیص کالاهای خود از گمرک‌های کشور اقدام نکرده‌اند و در حال بررسی وضعیت بازار با توجه به شرایط جدید ترخیص کالا هستند.محمد طحانپور افزود: صدور مجوز ترخیص این کالاها و کاهش نرخ ارز تنها رکود و بلاتکلیفی در بازار لوازم خانگی را تشدید کرده و عرضه‌کنندگان هنوز قادر به تصمیم‌گیری نیستند.وی افزود: حداکثر تا نیمه مهر‌ماه کالاهای دپو شده به بازار عرضه و وضعیت قیمت لوازم خانگی مشخص خواهد شد .

سود واردات غیرقانونی

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران نیز صدور مجوز ترخیص کالاهای اولویت 10را تنها باعث منفعت واردکنندگانی می‌داند که پیش از این به قانون بی‌احترامی کرده و به‌رغم ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10آنها را وارد کرده و از گمرک قبض انبار گرفته‌اند.مجیدرضا حریری با بیان اینکه ممنوعیت واردات و صادرات باید در هر شرایطی برداشته شده و بازار با تعرفه‌ها کنترل شود، اجازه مجدد و مقطعی برای ترخیص کالاهای اولویت 10را به نفع تجارت کشور ندانست.

هشدار تولید کنندگان

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گرچه مصوبه دولت برای امکان کاهش قیمت لوازم خانگی تولید داخل با وجود تداوم موانع تولید را رد کرده، گفت: هنوز هم تأمین نقدینگی، نقل و انتقال ارز و تعامل با نظام بانکی مشکل اصلی تولید‌کنندگان داخلی است و بر این اساس زمانی می‌توان انتظار کاهش هزینه تمام‌شده و قیمت لوازم خانگی را داشت که این موانع مرتفع شود.
محمد رضا دیانی تصریح کرد:

صدور مجوز واردات کالاهای اولویت‌10 شرایط تولید را سخت ترکرده و تأثیر منفی بر بازار خواهد داشت. با وجود این، متأسفانه با برداشتن ممنوعیت‌ها دوباره شاهد ورود کالاهای خارجی و برندهای گوناگون لوازم خانگی خواهیم بود که این مسئله به صلاح تولید داخل نیست.

کد خبر 232231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز