دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

افزایش خزنده و غیرقانونی برخی کالاهای اساسی در بازار طی روزهای اخیر باعث تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار شد.

قیمت

در این جلسه اعضای ستاد تنظیم بازار ضمن مخالفت با افزایش قیمت کالاهای اساسی، تصمیماتی را برای مهار قیمت‌ها اتخاذ کردند.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره جزئیات نشست روز گذشته این ستاد با اشاره به اینکه دولت بنایی برای افزایش قیمت هیچ کالایی ندارد، گفت:

تسهیل در روند تأمین ارز، جدول برنامه‌ای حمل کالاهای اساسی به استان‌ها، تأمین علوفه تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی و بررسی قیمت لبنیات با حضور نمایندگان سازمان حمایت و تشکل خصوصی مربوطه از مباحث مطرح شده در این نشست بود. وی با بیان اینکه بانک مرکزی قول داده ارز نهاده‌های دامی با سهولت بیشتری تأمین شود، افزود: همچنین سهمیه علوفه استان‌ها مشخص و برای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای چگونگی، هماهنگی و پیگیری مصوبات تعیین تکلیف شد.

علی پورکاوه قیمت مصوب مرغ براساس ارز 2477تومانی قانون بودجه را 6500تومان اعلام کرد و افزود: در مورد هیچ کالایی بنا برای قیمت‌گذاری جدید نداریم چرا که نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب در حال توزیع است و تغییرات لازم نیز پیش از این انجام شده است.

افزایش قیمت شیر و لبنیات ممنوع

ستاد تنظیم بازار همچنین در نشست روز گذشته خود درخواست دامداران برای افزایش نرخ شیر خام به 1457تومان به‌دلیل حذف ارز مرجع را رد کرد و بر این اساس هرگونه تحریک بازار برای افزایش نرخ شیر خام و لبنیات ممنوع است. عضو کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه دامداران هیچ مستندی برای افزایش هزینه تمام‌شده تولید شیر خام به سازمان حمایت ارائه نکرده‌اند به خبرنگار ما گفت: نرخ خرید شیر خام به هیچ وجه به هزار و 200تومان هم نرسیده و تولیدکنندگان شیر خام با اینگونه درخواست‌ها نباید بازار را تحریک کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند.

مدیرکل محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت با اشاره به اینکه به گفته دامداران هنوز نهاده‌های تولید شیر خام با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار ندارد، افزود: حذف ارز مرجع نمی‌تواند بهانه‌ای برای افزایش نرخ شیر خام باشد، بر این اساس در نشست روز‌گذشته کارگروه تنظیم بازار به عددی برای نرخ شیر‌خام نرسید. علیرضا رفیعی افزود: پس از افزایش نرخ شیر خام به هزارو100تومان و صدور مجوز افزایش 15درصدی قیمت لبنیات تا پایان سال، افزایش قیمت این فراورده‌ها معنا ندارد.

واقعیت آن است که اتفاقی در فرایند تولید رخ نداده و نرخ شیر خام به عدد مورد ادعای دامداران نرسیده است. از سوی دیگر با وجود افزایش قیمت‌های قبلی هنوز‌هم برخی تولید‌کنندگان استانی برای عرضه شیر خام به قیمت تمام‌شده 600 تا 700 تومان اعلام آمادگی می‌کنند. وی تصریح کرد: با این شرایط هرگونه افزایش قیمت شیر‌خام و لبنیات ممنوع بوده و درصورتی که هرگونه تغییری در قیمت‌ها ایجاد شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حسن رکنی، معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام نیز با بیان اینکه قیمت شیر خام افزایش چندانی نمی‌یابد به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت جدید شیر با قیمت کنونی تفاوت چندانی نداشته باشد.

درج قیمت روی تخم مرغ

همچنین قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ در محل مرغداری 6هزارو 600تومان و نرخ عرضه این محصول به مصرف‌کنندگان 8هزار و 500تومان تعیین شده اما سودجویی برخی افراد زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است. نایب رئس اتحادیه صنفی تولید‌کنندگان مرغ تخم‌گذار با اشاره به زمزمه‌های افزایش بی‌رویه قیمت تخم مرغ به‌دلیل مشکلات تأمین نهاده‌های تولید، از اعلام آمادگی این اتحادیه برای تأمین و توزیع تخم‌مرغ در مراکز عرضه مستقیم به نرخ مصوب دولتی خبر داد و افزود:

مرغداران هر شانه تخم مرغ را در حالی به نرخ 6هزارو 500تومان عرضه می‌کنند که سودجویی برخی افراد موجب افزایش این نرخ به بیش از 9هزار تومان در برخی مراکز خرده فروشی و زمزمه‌های نرخ 13هزار تومانی این فراورده شده است.منصور بازدار از ارائه پیشنهاد درج قیمت روی تخم‌مرغ برای جلوگیری از فرصت‌طلبی این افراد خبرداد و گفت: اکنون بیش از 150هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر‌مصرف در کشور وجود دارد.

کد خبر 234154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز