سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: جشن آغاز سال تحصیلی جدید در حالی اول مهر ماه برگزار می‌شود که جیب مدیران مدارس برای استقبال از ۱۴ میلیون دانش آموز ایرانی تهی است و باید با دستانی خالی این مراسم با شکوه و پرخرج را که تا ۹ ماه ادامه دارد، آغاز کنند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد کاملا خدماتی و غیر درآمدزا، همواره از کسری بودجه رنج می‌برد اما حالا داستان اندوهبار این است که در آغاز سال تحصیلی این کسری بودجه بالا گریبان مدارس را گرفته و تنفس آنها را با مشکل مواجه ساخته است.

این بحران تا به حدی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در بودجه 92، ردیف جداگانه ای را شامل 70 میلیارد تومان برای سرانه مدارس لحاظ کرده اند اما گویا این اعتبارات مسکنی و موقتی هم کفاف دخل و خرج 120 هزار مدرسه و 14 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم را نمی دهد. نشان به اینکه در تیر و مرداد ماه امسال حقوق معلمان با تاخیر زیاد پرداخت شد و معوقات بسیاری از آنها هنوز به حسابشان واریز نشده است.

کسری بودجه آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته در حالی است که "محمد رضا رحیمی" معاون اول رییس جمهور پیشین در آیین بازگشایی مدارس در سال گذشته گفته بود: در دولت نهم و دهم بودجه این وزارتخانه سه برابر شده و توانسته کسری‌های خود را جبران کند.

جالب تر آن که حمید رضا حاجی بابایی در واپسین روزهای حضور خود در این وزارتخانه سخنی برخلاف معاون اول رییس جمهور برزبان آورد و در نامه خود به فرهنگیان نوشت که در طول این چهار سال، حتی یک بار هم از کسری بودجه آموزش و پرورش صحبتی نکردم.

اما محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش دولت یازدهم این سکوت بی دلیل وزیر سابق را شکست و در برنامه‌هایش عنوان کرد این کسری بودجه در سال 92، 4 هزار میلیارد تومان است ولی سرپرست جدید آموزش و پرورش می‌گوید که میزان دقیق کسری بودجه آموزش و پرورش مشخص نیست و ارقام متفاوتی از سوی معاونان پیشین حاجی بابایی عنوان می‌شود.

اما قطعا این کسری آنقدر فاجعه بار هست که فانی در اولین نشست خبری، دست طلب و نیاز خود را به روی والدین دانش آموزان و حتی همه مردم بلند کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده والدین اگر کمک نکنند کار مدرسه مختل می‌شود این به معنی اجبار والدین به کمک نیست اما از آن‌ها می‌خواهیم و دست نیاز به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم تا در کوتاه مدت بتوانیم اعتبار لازم را تامین کنیم.

به هرحال سرپرست جدید آموزش و پرورش در مراسم معارفه رییس دانشگاه فرهنگیان که یکشنبه این هفته برگزار شد، گفته است:" 50 میلیارد سرانه برای مدارس در نظر گرفته ایم که به حساب مدارس 14 استان واریز شده و به دست آموزش و پرورش 16 استان دیگر نیز رسیده که به زودی به حساب مدارس شان واریز می شود." سرانه ای که حکم یک قرص آرامبخش چند هفته ای را برای مدارس دارد و شاید بتواند تا اواسط مهر یا آبان کفاف هزینه‌های میلیونی آنها را بدهد. هزینه‌هایی که حاجی بابایی عنوان می‌کرد تنها آبونمان آب و گاز مدارس 250 میلیارد تومان در سال است.

با این تفاسیر سال تحصیلی 93-92 از دوشنبه اول مهر ماه در مدارس کشور به صدا در می آید و معلوم نیست که معلمان و سایر کارکنان مدارس با چه انگیزه و روحیه ای قرار است در مدرسه حضور پیدا کرده و تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده گیرند.

منبع: شرق

کد خبر 231372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز