همشهری آنلاین: مقایسه هزینه سفر معنوی حج برای زائران چند کشور اعم از ترکیه، مصر، تاجیکستان و زیمبابوه با هزینه‌ای که زائران ایرانی برای این سفر پرداخت می‌کنند، نشان می‌دهد با وجود اینکه هزینه پرداخت شده از سوی زائران کشورمان نسبت به سال قبل دارای رشد قابل توجهی است اما هنوز هم هزینه حج‌گزاری ایرانیان نسبت به حجاج سایر کشورها کمتر است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، افزایش هزینه‌های عزیمت به عربستان سعودی در موسم حج بازتاب‌های متفاوتی میان زائران کشورمان که توفیق تشرف به سفر معنوی حج در موسم حج 92 را داشته‌اند در پی داشت. هر چند که در نتیجه پیگیری‌های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، بخشی از هزینه‌هایی که زائران قبل از تشرف پرداخت کرده بودند به آنها بازگردانده شد اما باز هم هزینه‌ای که زائران ایرانی برای حج‌گزاری در سال 1434 هجری قمری پرداخت کرده‌اند نسبت به یکسال قبل از آن رشد چشمگیری داشته است که به نظر می‌رسد بیشتر ناظر بر افزایش نرخ ارز است.

هزینه‌های سفر معنوی حج برای زائران کشورهای ترکیه، مصر، تاجیکستان و زیمبابوه در ادامه آمده است که با ارقام آن با هزینه‌های حج‌گزاری زائران ایرانی مقایسه شده‌اند.

حجاج کشور ترکیه؛ حداقل ۴ هزار و ۶۰۰ دلار

هزینه حج ۱۵ روزه و بدون شام و ناهار برای زائران ترکیه در حج امسال برابر ۴ هزار و ۶۰۰ دلار برآورد شده است.

حجاج تاجیکی؛ بیش از سه هزار و 500 دلار

کمیته امور دینی تاجیکستان نرخ سفر حج تمتع امسال برای زائران این کشور را معادل ۱۱ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان برای هر زائر اعلام کرد. کمیته حج این کشور اعلام کرده است: با توجه به سنگینی هزینه حج در این کشور میزان زائران کاهش چشمگیری یافته است.

نورالدین تورجان‌زاده یکی از علمای تاجیکستان در این خصوص اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین حج تمامی زائران به این سفر معنوی باید در نظر داشته باشند این مبلغ را از راه حلال کسب کنند.

حجاج زیمبابوه؛ 9 هزار دلار

هزینه‌های حج برای زائران کشور زیمبابوه نیز به این ترتیب اعلام شده است:

1- هزینه بلیط رفت و برگشت در مسیر زیمبابوه - عربستان سعودی به همراه هزینه ویزا و ایاب و ذهاب مراسم حج معادل یک هزار و 200 دلار آمریکا.

2- هزینه اقامت در مکه و مدینه (درجه 2) در مجموع به مدت سه هفته برابر 36000 رند آفریقای جنوبی(معادل 3600 دلار آمریکا).

3- هزینه اقامت در مکه و مدینه (درجه 1) در مجموع به مبلغ 41000 رند آفریقای جنوبی (معادل 4100 دلار آمریکا).

حجاج مصری؛ هشت هزار و 300 دلار

هشام زعزوع، وزیر گردشگری مصر، هزینه حج امسال زائران مصری را 50 هزار جُنیه اعلام کرده است. گفتنی است که هر دلار آمریکا معادل بیش از شش جنیه است بنابراین هزینه سفر معنوی حج در موسم حج جاری بالغ بر هشت هزار و 300 دلار خواهد بود. 

حجاج ایرانی؛ 2 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 دلار

هزینه اعزام به حج تمتع که در سال 1391 حداقل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۶ میلیون تومان بود ابتدا به ساکن برای سال ۹۲ با ۲ برابر افزایش به حداقل ۹ و حداکثر ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت اما با پیگیری‌های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بخشی از این رقم به زائران عودت داده شد به طوری که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: «با تلاش کارشناسان بعثه و سازمان حج توانستیم از طریق صرفه جوئی‌ها و اخذ تخفیف و نیز همکاری بانک ملی مبلغ دو میلیون تومان به زائران عزیز بازگردانیم.»

کد خبر 231160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز