همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در گردهمایی سراسری مدیران و روحانیون کاروان‌های حج تمتع ۱۴۳۴، بر وحدت و انسجام امت اسلام تاکید کرد و گفت: در شرایط موجود، سیاست بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت این است که مسئله حج و زیارت را به روابط سیاسی گره نزنیم.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش سراسری مدیران و روحانیون کاروان‌های حج تمتع گفت: سیاست‌های تبلیغی و فرهنگی در حج و زیارت بر اساس رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. باید از اعمال و رفتاری که موجب تفرقه می‌شود پرهیز کرد و حجاج ما باید در نمازهای جماعت در مسجدالنبی و مسجد الحرام همراه با برادران اهل سنت شرکت کنند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی افزود: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از انتقادهای سازنده و پیشنهادهای مدیران و روحانیون کاروان‌ها استقبال می‌کنند و آمادگی دارند که از حقوق آنها دفاع نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین طرح تعالی حج را یکی از اقدامات مهم و اساسی در حوزه حج و زیارت دانست و اظهار داشت: با استفاده از این طرح می‌توان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت حوزه حج و زیارت را عملی کرد. لذا با استفاده از این طرح، نوعی ثبات در حوزه مقررات و برنامه‌های حج و زیارت ایجاد خواهد شد و می‌توان به توسعه و پیشرفت امور در آینده امیدوار‌تر بود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مدیران و روحانیون کاروان‌ها حجاج کشورمان را به رعایت قوانین و مقررات عربستان توجه دهند، گفت: باید در طول این سفر معنوی، حساسیت‌های کشور میزبان رعایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تحول روحی و معنوی را از نشانه‌های حج مقبول عنوان کرد و گفت: با توجه به برکات و عظمتی که در سفر حج وجود دارد زائران نباید فرصت‌های ارزشمند این سفر را از دست بدهند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با تأکید بر الگو بودن پوشش و حجاب زائران ایرانی، به شورای فرهنگی در کاروان‌های حج اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگی کاروان‌های حج نقش مؤثری در برنامه‌ریزی‌های کاروان دارد و خرد جمعی را بر تصمیم‌گیری‌های فردی حاکم می‌کند.

بر طبق این گزارش، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در سخنانی مدیران و روحانیون کاروان‌های حج را الگو و پرچمدار قافله معنوی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: انتظار می‌رود آداب و فرهنگی که در شخصیت زائر ایرانی است را پیاده کنیم و برای زائران کشورهای دیگر نیز الگو باشیم.

سعید اوحدی عصر چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه در گردهمایی سراسری مدیران و روحانیون کاروان‌های حج ۱۴۳۴، رمز توفیق تشرف چند باره مدیران و روحانیون کاروان‌ها به حج را «نیت پاک» دانست و گفت: زائری که سال‌ها در انتظار قرار گرفتن در فضای مدینه منوره و مکه مکرمه و در انتظار لحظه وصال بوده است فقط به مدیر و روحانی کاروان نگاه می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درباره «اقتدار معنوی» گفت: مدیران و روحانیون کاروان‌ها باید الگوهای این اقتدار معنوی باشند. زائر با تمام خلوص، خود را در آستانه سفر معنوی حج قرار داده لذا عوامل و کارگزاران حج هم باید عهد ببندند که با تمام وجود در خدمت زائر باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت از «شورای فرهنگی کاروان‌ها» و «یاوران حجاج» به عنوان ساختارهایی برای کارآمدسازی خدمت‌رسانی به زائران بیت الله الحرام نام برد و افزود: برگزاری هر چه باشکوه‌تر حج و عمره از شاخص‌های کارآمدی نظام و از شئون ولایت است.

اوحدی با تأکید بر تلاش روحانیون و مدیران کاروان‌ها برای توجیه کردن زائران گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، بحث بازارگردی و اتلاف وقت زائر در این راه‌هاست. لذا باید زائر را توجیه کنیم. اگر روحانیون و مدیران کاروان‌ها این وظیفه را به درستی انجام بدهند،در لحظه لحظه عبادات این زائران سهیم هستند.

بر طبق این گزارش، معاون امور بین‌المل بعثه مقام معظم رهبری نیز در این گردهمایی، با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت بعد سیاسی و بین‌المللی حج، تصریح کرد: به دنبال برگزاری حج آرام و باشکوه همراه با عزتمندی حجاج ایرانی و حجاج دیگر کشورها هستیم.

دکتر علی باقری در گردهمایی سراسری مدیران و روحانیون کاروان‌های حج ۱۴۳۴ با بیان این مطلب گفت: بهترین زمان و مکان برای ابلاغ رسالت اسلامی و انقلابی‌مان مکه مکرمه و مدینه منوره است و زائران ایرانی باید در سرزمین وحی با رفتار و سلوک اسلامی با زائران دیگر کشورها در جذب محبت سایر ملل اسلامی تلاش کنند.

کد خبر 230787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز