همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده حج و زیارت از انتشار یک‌هزار کتاب علمی از ابتدای فعالیت این پژوهشکده تاکنون خبر داد و گفت: حج دارای رمز و رازهای بسیاری است و هر چه روی مناسک حج کار پژوهشی شود، باز هم جای کار دارد.

کتاب حج

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت روز دوشنبه، 25 شهریورماه در نشست خبری معرفی دانشنامه حج و حرمین شریفین گفت: فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت در چند مقیاس مورد توجه است و اولین مخاطب آن فرهیختگان و اندیشمندان حوزه علوم انسانی هستند که مسائل بنیادین حج و زیارت را دنبال می‌کنند.

وی ابراز کرد: حج دارای رمز و رازهای بسیاری است و هر چه روی مناسک حج کار پژوهشی شود کم بوده و مسئله زیارت عتبات عالیات، مفهوم و فرهنگ آن نیز دارای معارف عمیقی است که نیازمند به تبیین است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در ادامه اظهار کرد: سالانه دو میلیون زائر عتبات عالیات داشته و یک میلیون نیز زائر حج و عمره داریم و نیازمند این هستیم که از این فرصت طلایی برای آشنایی با مفاهیم و رمز و رازهای حج استفاده کنیم.

علیزاده‌موسوی ادامه داد: بخش دیگری از مخاطبین پژوهشکده، روحانیون کاروان‌ها هستند که چه در عتبات و چه در عمره همراه با کاروان‌ها برای هدایت فرهنگی اعزام می‌شوند که باید از حیث سیاسی، فرهنگی و مذهبی در مناسک به روز باشند.

این مسئول ادامه داد: سومین گروه که برای آن‌ها برنامه داریم زائران هستند که مباحث کاربردی برای آن ها ارائه می‌شود و در سال کاری بین حج تمتع 91 تاکنون شاهد تحولات ساختاری بودیم و طی آن موافقت‌نامه به موافقت‌نامه قطعی تبدیل شده است.

فعالیت 11 نخبه حوزوی و دانشگاهی در پژوهشکده

وی اظهار کرد: 11 نفر از فرهیختگان حوزه که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند به عنوان هیئت علمی پژوهشکده حج و زیارت انتخاب شده‌اند و پنج گروه با حضور این افراد تشکیل شده است همچنین پنج گروه کلام معارف، اخلاق،فقه و حقوق ، مطالعات اجتماعی و تاریخ و سیره در پژوهشکده فعال هستند.

علیزاده‌موسوی با بیان اینکه در سال جاری 82 عنوان کتاب در پژوهشکده تألیف، ترجمه و چاپ شده است، گفت: مشخصا در حوزه اخلاق و اسرار و معارف حج شش عنوان، در تاریخ و سیره 6 عنوان، در کلام و معارف قریب به 20 عنوان، در حوزه فقه و حقوق سه عنوان و در حوزه مطالعات سیاسی، اجتماعی نیز دو عنوان کتاب داشتیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مخاطبان ما زائران کشورهای مختلف هستند در چهار حوزه به زبان‌های دیگر فعال هستیم و طی آن از فارسی به عربی هشت عنوان، از زبان فارسی به اردو یک عنوان داریم، از فارسی به ترکی استانبولی سه عنوان و از عربی به فارسی ده عنوان اثر ترجمه شده است.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه نشریات پژوهشکده، نشریه میقات فارسی که جدیدترین آرا در مورد حج و زیارت است، اظهار کرد: این نشریه به روحانیون کاروان‌ها اهدا شده و میقات الحج به زبان عربی به صورت فصلنامه تقدیم می‌شود و مخاطبین خارجی را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: نشریه‌ای هم برای عتبات عالیات تحت عنوان فصلنامه فرهنگ زیارت داریم که در پنج شماره در سال جاری منتشر شده است و نیازهای زائران و روحانیون را در حوزه زیارت عتبات عالیات برآورده می‌کند؛ دانشنامه حج و حرمین از کلان پروژه‌های ما بود و موسوعه رد شبهات وهابیت نیز از دیگر کلان پروژه‌های ما به شمار می‌رود و مجموعه مدونی خواهد بود که افراد بتوانند پاسخ شبهات مختلف خود در ارتباط با وهابیت را دریافت کنند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ابراز کرد: در این موسوعه شبهات موجود در عربستان را رصد می‌کنیم همچنین در حوزه حج و زیارت منبع و مرجع علمی خوبی با عنوان کتابخانه تخصصی حج و زیارت که 1179 عنوان کتاب کمیاب برای کتابخانه مجموعه گرفته شده است و 2582 کتاب دیجیتالی نیز برای کتابخانه تهیه شده که می‌تواند منبع خوبی برای پاسخ به شبهات باشد.

شبهات وهابیت رصد می‌شود

این مسئول با اشاره به نشست‌های علمی این مرکز گفت: در سال گذشته پنج نشست علمی با عنوان انقلاب اسلامی و دیپلماسی عمومی در حج، حج و آینده‌پژوهی، مقایسه تطبیقی سلفیه و وهابیت، جایگاه وهابیت در سلفی‌گری، شاخصه‌های وهابیت که در آن از اساتید آشنا به موضوعات دعوت به سخنرانی شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به‌دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی از جنایات وهابیون و تکفیری‌ها در جهان اسلام هستیم و قریب به سه هزار کلیپ از جنایت‌های وهابیون خصوصا در سوریه تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم کلیپ‌های مستندی را تهیه کرده و به مجامع بین‌المللی ارائه کنیم.

علیزاده‌موسوی در پایان خاطرنشان کرد: از سال 72 که پژوهشکده با عنوان مرکز تحقیقات حج و زیارت فعال بود تا به امروز یک هزار کتاب ماحصل علمی پژوهشکده است.

کد خبر 231252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز