همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: ما باید در مکه بیش از هر چیز به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب کمک کنیم و وقتی اعمال و رفتار ما مناسب باشد برادر مسلمانی که با مذهب دیگر و از کشور دیگری آمده با خودش گوید ما پیرو علی (ع) را در رفتار و گفتار ممتاز دیدیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه روضه رضوان که به مناسبت هفته حج هر روز از شبکه دو سیما بر روی آنتن می رود گفت: در زندگی غربی افراد آن قدر باهم غریبه اند که حتی از مرگ همسایه خود با خبر نمی شوند اما در سفر حج انسان ها همدلی با یکدیگر را خواهند آموخت.

وی ادامه داد: در ایام حج زندگی جمعی بوده و در این زندگی جمعی افراد با قومیت ها و فرهنگ های متفاوت حضور دارند بنابراین تمام افراد باید آداب را رعایت کنند و این آداب شامل آدابی است که در دین ما نیز بسیار به آن توصیه شده از جمله این که باید با یکدیگر با تبسم وخوش رویی روبه رو شد، به بزرگترها احترام گذاشت و با کوچکترها نیز مهربان بود به یاد دارم که دو سال پیش در مکه جوانی بود که به جای پدرفوت کرده اش به مکه آمده بود و علاوه بر انجام عمل به نیابت از پدر کارهای یک مرد مسن را برعهده گرفته بود تا به او برای رفت و آمدش کمک کند.

وی افزود: آشنایی با ملت ها و آشنایی با مذاهب متعدد اسلام و به خصوص این موضوع که چرا وهابی ها این قدر از شیعه ترسیده و احساس خطر می کنند از ویژگی های خاص این سفر است، در این سفر باید معرفی مکتب تشیع به جهانیان بسیار مورد توجه حاجیان قرار گیرد.

شیعه باید با خودش بگوید من چه طور رفتار کنم تا برای ملت های دیگر، مذهبم دارای جذابیت باشد امام صادق علیه السلام در جایی می فرماید آن چیزی که ما را شاد می کند این است که کاری بکنید که مردم ما را دوست داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر با تأکید بر این مطلب که حاجیان نباید در طول سفر با افراد دیگر وارد بحث شوند اظهار داشت: مسلمانان کشورهای دیگر بسیار به ایران علاقه مندند و این علاقه به دو دلیل است اولین دلیلش ائمه هستند و دلیل دیگرش نیز بحث انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: اما ممکن است که عده ای درباره مسائل مختلف شبهاتی وارد کنند، چرا که تبلیغات بر علیه انقلاب و اسلام از طریق رسانه های غربی و آمریکایی بسیار زیاد است اما باید در نظر داشته باشیم کسی می تواند با این افراد صحبت کند و پاسخ آنان را بدهد که زبان و علم مورد نیاز برای بحث را داشته باشد و اگر کسی زبان و علمش را ندارد هرگز با چنین افرادی وارد بحث نشود.

وی تصریح کرد: ما باید در مکه بیش از هر چیز به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب کمک کنیم و وقتی اعمال و رفتار ما مناسب باشد برادر مسلمانی که با مذهب دیگر و از کشور دیگری آمده با خودش گوید ما پیرو حضرت علی (ع) را در رفتار و گفتار ممتاز دیدیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مراسم و سفر حج نکات و منافعی وجود دارد که هرگز این منافع معنوی در جای دیگر کسب نخواهد شد ما باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که اگر پس از بازگشت از مکه همان آدم سابق باشیم و تحولی درما صورت نگیرد مسلما حج ما مورد قبول واقع نشده است.

کد خبر 230559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز