چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله فارن پالسی با انتشار سندی محرمانه، فاش کرد که اسرائیل دست‌کم از سال ۱۹۸۲ تاکنون دارای سلاح‌ها شیمیایی و مراکز تولید آن است.

تسلیحات شیمیایی اسرائیل

به گزارش ایسنا،‌ مجله فارن پالسی، اخیرا سندی محرمانه متعلق به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) منتشر کرده که تاریخ آن به سال 1983 باز می‌گردد و حاکی از آن است که اسرائیل از سال 1982 تاکنون سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی در اختیار دارد.

در این سند به تصاویر گرفته شده توسط ماهواره‌های آمریکایی در سال 1982 استناد شده است.

بنا به گفته متیو اید، از مورخان و نویسندگان آمریکایی فعال در مطالعات شیمیایی، این سند مشخص می‌کند که اسرائیل تجهیزات تولید گاز اعصاب و اماکن ذخیره سازی این گازها را که به احتمال زیاد در سلاح‌های شیمیایی به کار رفته‌اند، در منطقه دیمونا احداث کرده است.

به گفته این کارشناس آمریکایی که خود مدتی در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده است، اسرائیل علاوه بر تاسیسات شیمیایی واقع در منطقه دیمونا، کارخانه‌های دیگری نیز برای تولید سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد که بخشی از تکنولوژی پیشرفته شیمیایی این رژیم است.

از دیگر مدارکی که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در ساخت سلاح شیمیایی فعال است، سقوط یک هواپیمای حامل موادی شیمیایی در آمستردام هلند بود که برای ساخت سلاح‌های شیمیایی از این مواد استفاده می‌شود.

این هواپیما که متعلق به خطوط هوایی اسرائیل بود از نیویورک به مقصد تل‌آویو پرواز می‌کرد که شب چهارم اکتبر 1992 سقوط کرد. هواپیمای مذکور حامل حدود 42 گالن مواد شیمیایی بود که از آنها برای تولید گاز سارین استفاده می‌شود.

بنا به گفته مسئولان هلندی این حادثه به قربانی شدن نزدیک به 45 تن که بیشتر آنها غیرنظامی بودند منجر شد و انتشار گازهای سمی در منطقه سقوط هواپیما کاملا مشهود بود.

رسانه‌های هلندی در آن زمان محتویات موجود در این هواپیما را ماده "دی‌متیل متیل فسفات" (DMMP) و دو عنصر شیمیایی دیگر اعلام کردند که برای تولید گاز کشنده سارین از آن استفاده می‌شود.

 

کد خبر 230736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز