گروه بین‌الملل: آمریکا به همراه متحدان غربی خود با درخواست و هشدار ۱۸ کشور عربی درباره زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در تلاش برای جلوگیری از صادر شدن قطعنامه‌ای درباره ضرورت پیوستن این رژیم به پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

کشورهای عربی در پاسخ به تقابل آمریکا، در نامه‌ای اعتبار نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس را زیر سوال

۱۸ کشور عربی برای نخستین‌بار درخواستی را به یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توانایی‌ها و تهدیدهای هسته‌ای ارسال کرده‌اند تا در پنجاه‌وهفتمین نشست سالانه آژانس که تا فردا ادامه دارد این مسئله به‌عنوان یکی از محورها مطرح شود. این کشورها خواستار صدور قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور شده‌اند که در آن بر ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به ان‌پی‌تی تأکید شده و تأسیسات هسته‌ای این رژیم زیرنظر بازرسان آژانس قرار بگیرد. به‌دنبال این مسئله آمریکا به همراه دیپلمات‌های کشورهای غربی تلاش گسترده‌ای را در وین انجام داده‌اند تا این مسئله از دستور کار نشست آژانس خارج شود و قطعنامه پیشنهادی رأی لازم را نیاورد.

با وجود اینکه قطعنامه آژانس غیرالزام‌آور بوده و بیشتر جنبه نمادین خواهد داشت ژوزف مکمانوس، نماینده آمریکا در آژانس انرژی اتمی با رد این اقدام اعلام کرده که این مسئله می‌تواند به تلاش‌های دیپلماتیک در منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه لطمه وارد کند. کشورهای عربی از سال۲۰۱۰ به‌دنبال صدور این قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی هستند اما آمریکایی‌ها با وعده برگزاری کنفرانس «خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی» تاکنون جلوی این اقدام را گرفته‌اند؛ کنفرانسی که بارها برگزاری آن به تعویق افتاده است.

دولت مصر در سال۲۰۱۰ در جریان نشست سالانه آژانس پیشنهاد برگزاری این کنفرانس را داد که به تصویب اعضا رسید. نماینده آمریکا در آژانس اکنون هم با وجود گذشت 3سال اقدام مجدد کشورهای عربی را غیرسازنده خوانده و گفته است که این تصمیم کشورهای عربی از هدف مشترک یعنی پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی حمایت نمی‌کند. وی در واکنش به دیپلمات‌های کشورهای عربی در این رابطه گفت: این تصمیم تلاش‌ها برای مذاکره سازنده درخصوص تحقق این هدف مشترک را به شکست می‌کشاند. رژیم صهیونیستی با آنکه عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، هیچ‌ وقت پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و تاکنون هیچ بازرس بین‌المللی پایش به تأسیسات هسته‌ای این رژیم نرسیده است.

این در حالی است که گزارش‌های موثق نشان می‌دهد که این رژیم حداقل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در کنار زرادخانه‌های عظیم تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد. براساس آنچه در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است عمان به نمایندگی از کشورهای عربی درخواستی با عنوان «توانایی‌های هسته‌ای اسرائیل و تهدیدهای آن» را به مدیرکل آژانس تحویل داده است. علاوه بر عمان این نامه را اردن، امارات، بحرین، تونس، مصر، الجزایر، سوریه، عربستان، سودان، عراق، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، یمن و موریتانی امضا کرده‌اند. یکی از دیپلمات‌های عربی در وین تأکید کرد که این کشورها اصرار دارند که نگرانی خود را از این مسئله ابراز کنند. 190 کشور جهان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌‌ای را امضا کرده‌اند و اسرائیل یکی از معدود رژیم‌های جهان است که هنوز به‌خاطر داشتن تسلیحات هسته‌ای خود به ان‌پی‌تی نپیوسته است و آمریکا هم همیشه مانع از تصویب قطعنامه‌ای علیه این رژیم در این رابطه شده است.

در منطقه خاورمیانه اکنون تنها این رژیم است که به‌صورت ثابت شده تسلیحات هسته‌‌ای در اختیار دارد و حاضر به نظارت و بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. نماینده رژیم صهیونسیتی در آژانس به‌دنبال این درخواست به خبرگزاری رویترز گفته است مسیری که کشورهای عربی برای ترساندن و دستپاچه کردن اسرائیل در پیش گرفته‌اند غیرسازنده است. کشورهای عربی در مقابل تلاش‌های گسترده آمریکا و متحدانش در آژانس برای جلوگیری از پیشرفت این درخواست، طی نامه‌‌ای به مدیرکل آژانس اعتبار نماینده رژیم صهیونیستی را در آژانس به‌خاطر ماهیت اشغالگری این رژیم به‌ویژه بیت المقدس و بلندی‌های جولان براساس قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل زیر سؤال برده‌اند.

کد خبر 231585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز