شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کره‌شمالی دعوت خود را برای سفر برنامه‌ریزی‌شده فرستاده آمریکا پس‌گرفت.

رابرت کینگ،نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق‌بشر کره‌شمالی قرار بود روز جمعه و شنبه به پیونگ یانگ سفر کند.

سفر برنامه ریزی شده کینگ به کره شمالی این هفته زمانی اعلام شد که او سرگرم سفر به ژاپن و کره‌جنوبی بود. این سفر نشانه ای احتمالی از آغازی برای بهبود تدریجی روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ بود.

بنا به گزارش سوئیس‌اینفو،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  گفت ما از این تصمیم کره‌شمالی متعجب شدیم و متاسفیم. ما به‌شدت نگران سلامت بائه هستیم و به تلاش و درخواست از مقامات کره‌شمالی برای عفو ویژه  و آزادی فوری او به دلایل بشردوستانه ادامه خواهیم داد.

وزارت امورخارجه آمریکا این سفر را یک  ماموریت بشردوستانه  نامیده و هرگونه ارتباط بین آزادی بائه و معامله بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی را رد کرده بود.

کینگ سال 2011 نیز به آزادی جونگ یونگ سو ،یک تبعه آمریکایی کره‌ای تبار کمک کرده بود. او در سفری به کره‌شمالی برای ارزیابی نیازهای غذایی این کشور توانست به آزادی جونگ کمک کند.

بائه 45 ساله ماه آوریل به 15 سال زندان با اعمال شاقه در کره‌شمالی محکوم شد .

کارشناسان می گویند کره شمالی تلاش می کند از مسئله بائه به عنوان اهرمی سیاسی برای آغاز گفتگو با آمریکا استفاده کند و بر این اساس نمی توان به نتیجه بخش بودن چنین سفرهایی امید داشت.

در گذشته نیز چند شهروند آمریکایی دیگر به اتهامات مشابه در کره شمالی بازداشت شده بودند اما همگی آنها کمی بعد آزاد شدند.

خانواده بائه نیز در صحبت با خبرنگاران از لغو سفر کینگ ابراز ناراضایتی کرده اما گفتند هنوز هم به برخورد بشردوستانه با پرونده او امیدوارند.

کد خبر 229158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز