همشهری آنلاین: اسرائیل با ادامه‌ی تسخیر سرزمین فلسطینیان برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود فشارهای بین‌المللی را نادیده گرفته است.

فلسطین اشغالی

به گزارش پرس تی‌ وی، تل‌آویو زمین‌های کشاورزی واقع در درّه‌ی اردن و قدس (اورشلیم) را به منظور گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود در این منطقه تسخیر کرده است.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری فلسطین هشدار داده‌اند که سیاست رژیم اسرائیل برای سلب مالکیت زمین از فلسطین‌یان ممکن است سبب بحران انسانی شود.

فیاض عباس، تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: «اسرائیلی‌ها تلاش کرده‌اند کنترل زمین‌های درّه‌ی اردن را در دست بگیرند... آنان تنها امروز روی این موضوع تمرکز دارند، چرا که این موضوع در رسانه‌ها مطرح است و تمام جهان ناگهان از آن آگاه می‌شود.»


رژیم اسرائیل، پس از شروع مذاکرات به اصطلاح صلح در ماه جولای از برنامه خود برای ساخت ۳۱۰۰ واحد مسکونی دیگر در شرق بیت‌المقدس و اراضی اشغالی کرانه باختری، خبر داد.

جمال جمعه، هماهنگ‌کننده‌ی «کمپین دیوار حائل را نابود کنید» در تاریخ ۴ سپتامبر در مصاحبه با شبکه پرس تی‌ وی گفت: «اسرائیلی‌ها فعالیت‌های ساخت و ساز خود را از زمان آغاز مذاکرات افزایش داده‌اند و این بدان معناست که آنان درباره مذاکرات صلح جدی نیستند.»

سران اسرائیلی و فلسطینی سوم سپتامبر در آخرین دور از مذاکرات خود با یکدیگر ملاقات کردند.

بنا بر گزارش‌ها، صائب عریقات، رئیس هیات مذاکره کننده فلسطینی و تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم اسرائیل در این جلسه حضور داشتند. این مقام‌های رسمی دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف بیان کردند. با وجود این، در این مذاکرات هیچ توافقی حاصل نشد.

حضور و ادامه گسترش شهرک‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین‌یان مانعی جدی را در مسیر تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه موجب شده است.

حدود نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرک غیرقانونی که از سال ۱۹۶۷ میلادی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته شده است، زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد و بیشتر کشورها شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی قلمداد می‌کنند؛ زیرا زمین‌هایی که این شهرک‌ها در آن ساخته شده در جنگ ۱۹۶۷ اشغال شده‌اند و به همین دلیل مشمول کنوانسیون ژنو که ساخت و ساز در مناطق اشغالی را ممنوع اعلام کرده است، می‌شوند.

 

کد خبر 230643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز