همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه "معارف وحی و خرد" گفت امام رضا(ع) با حضورشان در مرو آن روز و مشهد امروز و حضرت معصومه با حضور در قم نور و فیض وجودی خود را در ایران تا امروز جاری و ساری نمودند.

حجت الاسلام علی نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دهه کرامت گفت: وقتی حضور حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) را در ایران کنار هم می گذاریم و حضور هردوی این دوبزرگوار در ایران منجر به شهادت‌شان شده است به یاد این شعر جامی می افتم که می گوید: شمع شو شمع تا چو خود را سوزی تا بدان بزم کسان افروزی/ ابر شو ابر تا چو باران ریزی بر گل و خس همه یکسان ریزی / اولش هم می گوید چند روزی زقوی دینان باش / در پی حاجت مسکینان باش.

وی افزود: مقصودم این است که ائمه چه خودشان و چه فرزندانشان را طوری تربیت کرده بودند که هم در حال حیات و هم پس از وفات و شهادتشان سرتا پا خیر و نور و هدایت برای مردم باشند. وجود اهل بیت (ع) را برای همه هستی و جهانیان خیر می‌دانیم. این یک رازی بوده که خداوند در وجود افراد الهی قرار داده است.

دشمنان با افکار شوم و پلیدشان این وجود مقدس را به ایران کشاندند در پی تحقق یافتن نقشه های شومشان که مأمون و عباسیان بگویند امام رضا(ع) هم آلوده به سیاست فاسد ما شده و این خاندان هم طالب دنیا هستند. البته در تحقق اهداف شومشان موفق نشدند.

رئیس مؤسسه "معارف وحی و خرد ادامه داد: پروردگار در باطن هستی پیام و هدف دیگری را جستجو می کند و اینکه این انوار پاک به عنوان خورشیدهای هدایت و ستاره های رهنمونی و نور و فیض مردم در این سرزمین وارد بشوند و هم ایران را به برکت یمن حضورشان منور و روشن و متبرک و معطر کنند و هم کشورهای اطراف را فیض برساند.

باید آینده را ببینیم که این فیض چقدر به جهان خواهد رسید. امام رضا(ع) با حضورشان در مرو آن روز و مشهد امروز از روز شهادتشان تا امروز نور و فیض وجودشان را در ایران جاری و ساری نمودند.

چه عظمتی در آنجا ایجاد شد و شیعه با افکار تابناک اهل بیت(ع) به یمن وجود امام رضا(ع) از آن روز تا به امروز آشنا شد و چه نور افشانی ای کرد و جهانی را تابناک کرد که از حوزه فکر و تصور ما به دور است.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: میزان زائران امام رضا(ع) در طول سال و در تمام شبانه روز آنقدر زیاد است که تقریباً با میزان زائران مکه و مدینه برابری می کند و در همان قدو قواره هاست. بسیاری از کشورهای اسلامی برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد می آیند. زیارت درواقع یک ارتباط قلبی و معنوی و باطنی و تجدید عهد و میثاق با امام است.

یعنی میزان تأثیری که زیارت می گذارد در اینکه جان متدینان و مؤمنان و مسلمانان با امام پیوند بخورد و پیام امام رادر همه زندگی دریافت کنند آیا کتاب، نوشته، منبر، فیلم و سریالی تا این اندازه می تواند تأثیر گذار باشد. بسیاری از زائرین از طبقات متوسط و پایین جامعه هستند و حتی گاهی با پای پیاده به زیارت می‌آیند.

این کارشناس فقه و علوم قرآنی ادامه داد: وجود حضرت معصومه(س) در قم خیلی خیر رسانده است اینکه قم طبق روایات مأمن و لانه شیعیان بوده و این حضور این مسئله را تقویت کرد و از حضور آن بانو در این شهر چه پایگاه اخلاقی و معنوی در اینجا ایجاد شده است. امام صادق (ع) فرمود علم ما اهل بیت از قم به جهان افاضه خواهد شدو توسعه پیدا خواهد کرد. الان قم پایگاه تفکر شیعه است و با پایه گذاری حوزه علمیه که البته سده ها قبل از شیخ عبدالکریم حائری بود و در زمان شیخ عبدالکریم جدی تر شد تا به امروز این مراکز و محافل و مؤسسات و پژوهشگاه ها و این درس‌های فقه و اصول و تفسیر حدیث و علوم قرآنی و علوم اهل بیت با چه عظمتی و عشق و شوری قریب یکصد هزار طلبه آن را دنبال می‌کنند و هر کدام از اینها خودشان برای هدایت مردم در گوشه و کنار جهان آفتابی می‌شوند.

نصیری تصریح کرد: این خیل عظیم را خدای متعال به یمن وجود حضرت معصومه(س) و به برکت این شهر در قم گذارده اینجاست که در می یابیم آن اراده حتمی الهی هماره در باطن هستی کارش را انجام می دهد و خدای متعال در کمال غفلت و گاهی جهل و نادانی ما از اسرار و حتی کوتاهی های ما از دفاع از دینش، او اهداف خود را دنبال می کند و می خواهد که از طریق وجود و حضور اهل بیت (ع) و حتی فرزندان آنان این تربیت و هدایت جهانیان انجام گیرد.

رئیس مؤسسه "معارف وحی و خرد" عنوان کرد:امیدوارم روزی شاهد این باشیم که این اندوخته اصلی و محوری جهان اسلام که بخشی از آن در مکه و مدینه است و بخشی از آن در عراق اتفاق افتاده و بخشی هم در ایران است شاید بگویم یک مثلثی از نور و هدایت است هر کدام از اینها ضلعی از هستی و گستره این خاندان را در بر خواهند گرفت و آن هدف هدایت تربیت را دنبال خواهد کرد، شاهد آن باشیم که با ظهور امام عصر(عج) پرچم اسلام در همه بام‌های جهان بر افراشته بشود.

کد خبر 230410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز