جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی ایران گزارش داده که در مرداد‌ماه تورم به ۳۹ درصد رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

 نرخ تورم در مردادماه سال گذشته 23.5درصد بوده است. رسیدن نرخ تورم رسمی به مرز 40درصد یک رکورد در 17سال گذشته است؛ چرا که نرخ تورم ایران در سال 1374به واسطه بحران بازپرداخت بدهی‌های ارزی و اجرای طرح تعدیل اقتصادی از مرز 49درصد فراتر رفته بود.

ثبت رکورد جدید در نرخ تورم میراثی است که از دولت محمود احمدی‌نژاد برای دولت حسن روحانی به‌جا مانده است. افزایش بی‌سابقه حجم نقدینگی و نوسان شدید نرخ ارز و تنگناهای ارزی یکی از عوامل اصلی شتاب‌گرفتن نرخ تورم در کنار اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها به واسطه استقراض دولت گذشته از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی به بیش از 75میلیون نفر است. ولی‌الله سیف رئیس‌کل جدید بانک مرکزی اولویت اصلی خود را مهار تورم از طریق کنترل میزان نقدینگی عنوان کرده، نقدینگی‌ای که در دولت‌های نهم و دهم دست‌کم 7برابرشده است. به گزارش همشهری، در حالی نرخ تورم به مرز 40درصد رسیده که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ایران در سال 91را منفی 5.4درصد اعلام کرده است.

نمودار

کد خبر 230008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز