شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی-رضا کربلایی: نرخ تورم در مناطق روستایی از شهری سبقت گرفت و زنگ خطر فشار معیشتی در بین خانوارهای روستایی به صدا درآمد.

روستا اقتصاد

مرکز آمار ایران چند روز پس از اینکه نرخ تورم در مناطق شهری ایران را در مردادماه 35.1درصد اعلام کرد، دیروز در گزارشی خبر داد که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در خانوارهای روستایی در همین‌ماه به 41.4درصد رسیده است. شکاف 6.3درصدی نرخ تورم بین مناطق شهری و روستایی برای نخستین‌بار در دهه اخیر است که اعلام می‌شود؛ به‌ویژه اینکه بخش عمده‌ای از سبد مصرفی روستاییان شامل کالاهای خوراکی و آشامیدنی می‌شود و کالاهای غیرخوراکی و خدمات سهم پایین‌تری در سبد هزینه‌های خانوار روستایی نسبت به خانوار شهری دارد.

پیش از این بانک مرکزی تورم مردادماه را در مناطق شهری ایران 39درصد اعلام کرده بود و هرگز این بانک اقدام به محاسبه و اعلام تورم در مناطق روستایی نکرده بود. ایران از معدود کشورهای دنیاست که 2مرکز وابسته به دولت یعنی، بانک مرکزی و مرکز آمار به‌صورت جدا ازهم اقدام به محاسبه و اعلام نرخ تورم می‌کنند.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال در مناطق روستایی 42.6درصد شده درحالی‌که تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در همین مدت 38.4درصد اعلام شده بود. میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و البته دخانیات در 12ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به پارسال در روستاهای ایران 46.5درصد بیشتر شده درحالی‌که میانگین قیمت این گروه کالایی در مناطق شهری 53.3درصد اعلام شده بود.

کد خبر 230999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز