گروه اقتصادی: تنها ۲ هفته پس از اعلام نرخ تورم ۳۷.۵ درصدی در مناطق شهری ایران در تیرماه امسال، مرکز آمار ایران برآورد خود از نوسان نرخ تورم در مردادماه را منتشر و اعلام کرد: نرخ تورم مرداد‌ماه امسال ۳۵.۱ درصد است. اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم ناشی از تفاوت سال پایه و سبد کالاها و خدماتی است که این دو نهاد مبنای محاسبه تورم قرار می‌دهند.

بازار

مشخص نیست مرجع رسمی برآورد تورم در ایران در دولت یازدهم بانک مرکزی خواهد بود یا مرکز آمار ایران. در دولت‌های گذشته اختلاف نظر این دو نهاد باعث اختلاف در انتشار آمارهای رسمی می‌شد و هر کدام به استناد قانون برنامه پنجم توسعه خود را نهاد مرجع انتشار نرخ تورم می‌دانستند.

تازه‌ترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شاخص کل تورم مردادماه با 1.2 درصد افزایش به 35.1 درصد رسیده، درحالی‌که تورم نقطه به نقطه در این‌ماه کاهش یافت و به 38.4 درصد رسیده است. آمار رسمی این مرکز تأیید می‌کند که متوسط قیمت برخی اقلام در 5‌ماه نخست امسال افزایشی بیش از نرخ تورم سالانه را تجربه کرده و شاخص کل قیمت‌ها در این مدت از 39درصد هم فراتر رفته است.

براساس این گزارش در 5‌ماه نخست امسال، به‌طور میانگین اقلام خوراکی و آشامیدنی‌ها 55.9 درصد، نان و غلات 48.1 درصد، گوشت قرمز و سفید و فراورده‌های آن39.7 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 49.3 درصد، روغن60.8 درصد، میوه و خشکبار 71.7درصد، سبزیجات و حبوبات 93.2درصد، مسکن 21.6درصد و تفریح و خدمات فرهنگی مورد نیاز شهرنشینان ایرانی هم56.4درصد گران‌تر شده است. همچنین تورم سالانه منتهی به مردادماه امسال بدون احتساب نوسان قیمت مسکن 41.4درصد برآورد شده است.

کد خبر 229502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز