همشهری آنلاین: رئیس سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: میزان واریزی‌ها از محل منابع ارزی حاصل از فروش نفت، گاز و منابع گازی تا پایان مرداد ماه ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا فرزین در مراسم تودیع اش افزود: صندوق توسعه ملی در میان صندوق‌های ثروت‌های ملی جهان در رتبه بیستم دارایی ها قرار دارد.

وی گفت :‌ افزود: در سال های اخیر منابع این صندوق به علت اعمال تحریم های ظالمانه جایگزین فاینانس‌های خارجی شد از همین رو ۱۰ میلیارد دلار در امور نفت ، ۳.۴ میلیارد دلار در زمینه پتروشیمی ، ۲.۴ میلیارد دلار در امور توسعه ای نیروگاه ها و یک میلیارد در زمینه احداث کارخانه های سیمان و در مجموع ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در قالب ۳۷۶ طرح سرمایه گذاری کرده است.

وی با بیان این که بسیاری از طرح ها از جمله ۷۶ طرح از پوشش اعتباری منابع صندوق استفاده کرده است ، گفت: ۷ میلیارد دلار برای اجرای طرح ها گشایش ال سی شده است و در سه سال درصدی از منابع به صورت ریالی و از طریق بانک های عامل اختصاص یافته است.

فرزین ادامه داد: در سال ۹۰ ، ده درصد منابع ریالی به امور کشاورزی و در سال ۹۱ و ۹۲ ، ده درصد به امور صنعت و ۱۰ درصد دیگر به بخش کشاورزی اختصاص یافت و در مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک های عامل تخصیص منبع شد.

وی با بیان این که صندوق توسعه ملی با تلفیق ۴۰ به ۶۰ منابع مالی از طریق بانک کشاورزی ۹۰ هزار طرح را تخصیص بودجه کرده و موجب رشد و توسعه بخش کشاورزی شده است ، گفت: از طریق منابع ریالی این صندوق ۱۰۷ هزار طرح اجرا شد و اشتغالزایی قابل توجهی بوجود آمد.

فرزین در حال حاضر رتبه شفافیت صندوق توسعه ملی را با ۲۹ رتبه ارتقاء در جایگاه سی و یکم مجمع جهانی صندوق های ثروت های ملی دانست و گفت : قرار است نشست سال ۲۰۱۵ این مجمع نیز به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و با توجه به منابع مالی بزرگی که در اختیار اعضای مجمع قرار دارد می تواند زمینه پیشبرد اهداف اقتصادی کشور را نیز فراهم کند.

مراسم تودیع آقای فرزین و معارفه آقای سید صفدر حسینی رئیس جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی برگزار شد.

کد خبر 234080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز