همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه انگلیس از احتمال اقدام انی کشور علیه سوریه بدون اینکه در سازمان ملل اجماعی در این خصوص به عمل آید خبر داد.

ویلیام هیگ

به گزارش ایسنا، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی در این باره گفت: ممکن است پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بدون رسیدن به اجماع در سازمان ملل باشد.

وی ادامه داد: شورای امنیت به مسئولیت‌هایش در قبال بحران سوریه عمل نکرده و امکان دارد که منتظر تصمیم‌گیری سازمان ملل برای پاسخ به وقایع پیش‌آمده در حومه دمشق نشویم.

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به خبرنگار رادیو بی.بی.سی که از وی پرسید، آیا ممکن است پاسخ به حملات شیمیایی اخیر در حومه دمشق بدون توافق نظر کامل در شورای امنیت صورت گیرد؟ گفت: من می‌گویم بله، چرا که در غیر این صورت پاسخ به این اقدامات مفتضحانه و جنایت‌های جاری در سوریه غیر ممکن خواهد بود و من هم بر این باورم که این شرایط قابل قبول نیست.

ویلیام هیگ افزود: انگلیس با انتخاب میان دو گزینه روبه‌رو است؛ یا باید اجازه دهد حاکمان خودکامه در سراسر جهان از سلاح شیمیایی استفاده کنند و مصونیت داشته باشند و یا اینکه حمله نظامی انجام دهد.

وی این مساله را که دولت اسد ظرف چند روز آتی هدف بمباران قرار بگیرد، بعید ندانست و گفت که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه شکست خورده است.

هیگ همچنین وجود هرگونه اختلاف میان انگلیس و آمریکا را درخصوص سوریه رد کرد و تاکید کرد که لندن، واشنگتن و پاریس برای انجام اقدام خود متحد هستند.

وی همچنین با بیان اینکه لزومی ندارد که پیش از انجام اقدام نظامی علیه سوریه، اعضای پارلمان انگلیس در جریان قرار بگیرند، خشم قانونگذاران کشورش را برانگیخت.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه مصاحبه خود هشدار داد که غرب حملات نظامی را در نظر دارد و تمام تلاش‌های سازمان ملل ناکام مانده است.

وی گفت: ما تمام روش‌های دیپلماتیک را آزموده‌ایم و باز هم ادامه می‌دهیم اما تاکنون این اقدامات شکست خورده است. حتی ممکن و قانونی است که ما اقدام نظامی را در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه انجام دهیم بدون آنکه در ابتدا از شورای امنیت سازمان ملل حکمی دریافت کنیم.

هیگ مدعی شد: حمله شیمیایی گسترده‌ای در سوریه انجام شده است که هیچ توجیهی برای انجام آن وجود ندارد مگر اینکه رژیم اسد دست به انجام آن زده باشد. قطعا ما و آمریکا و کشورهای دیگر از جمله فرانسه اجازه نخواهیم داد که در قرن 21 از سلاح شیمیایی استفاده شود.

به نوشته دیلی تلگراف، فرماندهان نظامی انگلیس طرح‌هایی را در دست دارند که طبق آن نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در منطقه حضور پیدا کند و در کنار آمریکا و فرانسه اهدافی را در داخل سوریه با استفاده از موشک‌ها کروز هدف قرار دهد.

در همین راستا، سخنگوی دولت انگلیس نیز اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان ناتو تاکنون تصمیم نهایی‌ را برای پاسخ به "استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه" اتخاذ نکرده‌اند.

این مسئول انگلیسی در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس روسیه تصریح کرد: تاکنون طرح نهایی در نظر گرفته نشده است، رسانه‌های انگلیس در خصوص این مسئله بزرگ‌ نمایی می‌کنند.

 

کد خبر 228647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز