شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با ورود معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خلع‌سلاح به دمشق و درحالی‌که فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه همچنان بر بی‌نتیجه بودن راه‌حل نظامی برای بحران سوریه تأکید کرده‌است، پنتاگون از آماده شدن برنامه‌های واشنگتن برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه خبر می‌دهد.

ناوگان

خانم آنگلا کین، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح در دومین سفر خود به سوریه، ‌دیروز (شنبه) وارد دمشق شد تا درباره ورود بازرسان سازمان ملل به محدوده حمله شیمیایی هفته گذشته، با مقام‌های سوری وارد مذاکره شود. مقام‌های سوریه در پی مطرح شدن عزیمت بازرسان سازمان ملل به این مکان در الغوطه الشرقیه، تأکید کرده‌اند که چنین امری باعث منحرف شدن روند تحقیقات بازرسان است.

سوریه هرگونه تحرک بازرسان در خاک خود را منوط به اجازه رسمی کرده و تخطی از این امر را نقض استقلال خود می‌داند. قرار بود بازرسان سازمان ملل از دوشنبه گذشته تحقیقات خود را آغاز کنند اما محدوده حمله شیمیایی در کنترل گروه‌های مسلح است و هرگونه تحرک آنان در این مناطق نیازمند هماهنگی کشورهای متحد مخالفان به‌منظور ایمن‌سازی‌ ورود بازرسان به مناطق یادشده است اما تاکنون چنین اتفاقی حاصل نشده است.

در این میان، فرستاده سازمان ملل به سوریه با تأکید بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تأکید کرد که حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق می‌باید روند آماده‌سازی‌ برای برگزاری نشست ژنو2 را تسریع کند. اخضرابراهیمی اعلام کرد که دفتر و کارمندان خود را به ژنو منتقل کرده است. ابراهیمی با اشاره به حصول پیشرفت‌هایی محدود در نزدیک‌سازی‌ مواضع دوطرف منازعه، اوضاع سوریه را خطری برای امنیت بین‌المللی خواند.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم دولت سوریه را به‌دست داشتن در حمله شیمیایی در منطقه الغوطه الشرقیه متهم کرد و گفت: هر قدر که امکان ورود بازرسان سازمان ملل به این منطقه به‌تعویق افتد، ‌اسناد شواهد مربوط به این موضوع یا از بین می‌رود یا امکان پنهان کردنشان افزایش می‌یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر ضرورت تحرک فوری جامعه بین‌الملل برای تقویت راهکار سیاسی و اتخاذ موضعی واحد درقبال بحران سوریه تأکید کرد. کاترین اشتون‌ افزود: باید هرچه سریع‌تر روند دیپلماتیک براساس سازوکار کنفرانس ژنو 2آغاز شود و باید تمامی اختلاف نظرها کنار گذاشته شود.

در این میان، موضع قابل تأمل مربوط به ‌سخنگوی کاخ سفید بود که با خودداری از پرداختن به موضوع خط قرمز ترسیم شده از سوی آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند درباره خط قرمزهای مربوط به سلاح شیمیایی سخن بگوید و هیچ‌کس خط قرمزی تعیین نکرده است.

در بهار امسال باراک اوباما هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را خط قرمز آمریکا توصیف کرده بود. کاخ سفید درباره اقدام نظامی علیه سوریه هم اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به این کشور ندارد. جوش ارنست سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اظهارات اخیر اوباما در این‌باره تأکید کرد که آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای ورود نظامی به سوریه ندارد اما درحال بررسی کیفیت واکنش به استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در حومه دمشق است. اوباما در آخرین اظهارات خود اعلام کرده بود که هرگونه تحرک نظامی علیه هر کشوری نیازمند اجازه و توافق شورای امنیت سازمان ملل و ارائه دلایل و مستندات قانع‌کننده است و آمریکا خارج از این چارچوب اقدامی نخواهد کرد.

با وجود این، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اوباما از پنتاگون برنامه‌هایی را برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه خواسته‌است. چاک هیگل تصریح کرد که نیروهای دریایی کشورش در این چارچوب به حالت آماده باش درآمده‌اند و ناوهای جنگی به سمت منطقه در حرکت هستند. در عرصه میدانی هم‌ دیروز خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که شماری از نظامیان ارتش سوریه به هنگام ورود به کوی جوبر که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، ‌دچار خفگی شدند. این خبرگزاری گزارش داد که در منطقه یادشده درگیری‌های شدیدی میان ارتش و گروه‌های مسلح در جریان است و ارتش کوی جوبر را که به‌نظر می‌رسد گروه‌های مسلح مستقر در آن، ‌موادی شیمیایی در اختیار دارند، به محاصره درآورده است. ارتش سوریه دیروز اعلام کرد که تمامی مناطق پیرامونی استان لاذقیه در غرب کشور را هم پاکسازی کرده است.

کد خبر 228370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز