گروه بین‌الملل: ۴روز پس از انتشار اخبار درباره حمله شیمیایی در حومه دمشق، دوشنبه ۴ شهریور تیم کارشناسان سلاح شیمیایی سازمان ملل تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کرد و همزمان، رئیس‌جمهور سوریه اتهامات غربی‌ها علیه کشورش درباره حمله شیمیایی را سیاسی خواند.

سوریه

تیم 14نفره کارشناسان سلاح شیمیایی که یکشنبه هفته قبل به دمشق آمده بودند تا از 2نقطه دیگر بازدید کنند، پس از موافقت دولت سوریه‌، ‌با 5خودرو عازم حومه دمشق شدند اما پس از عزیمت آنان، ‌خبرگزاری‌ها گزارش دادند که بازرسان برخلاف توافقات انجام شده، نه به الغوطه الشرقیه بلکه عازم الغوطه الغربیه شده‌اند و در بدو بازدیدهای خود، وارد شهر معضمیه الشام در جنوب غرب دمشق یعنی در الغوطه الغربیه شده‌اند و از بیمارستانی میدانی در این شهر بازید کرده‌اند.

در شهر معضمیه الشام، حمله‌ای شیمیایی انجام نشده است. با وجود این، سازمان ملل اعلام کرد که کارشناسان در بدو ورود به این شهر با آتش تک‌تیراندازها مواجه شدند. این درحالی است که زهران علوش فرمانده گروه مسلح مخالف موسوم به لشکر اسلام و سلیم ادریس فرمانده گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد، امنیت این کارشناسان را تضمین کرده بودند. کارشناسان در این مرحله از تحقیقات خود تنها درباره انجام شدن یا نشدن حمله شیمیایی کسب اطمینان می‌کنند.

در همین حال و در شرایطی که سران آمریکا، انگلیس و فرانسه از آماده‌شدن کشورهایشان برای اقدام نظامی علیه سوریه سخن می‌گویند، بشار اسد با اشاره به اتهامات وارده علیه کشورش درباره حمله شیمیایی، ضمن سیاسی خواندن این اتهامات اعلام کرد که اتهامات یادشده همزمان با پیشروی‌های فزاینده ارتش طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه روسی ازوستیا، درباره اتهامات غربی‌ها درباره حمله شیمیایی اعلام کرد که اظهارات آمریکایی‌ها و برخی کشورها درباره این موضوع نوعی سبک شمردن عقل و خرد مردم و بی‌احترامی به افکار عمومی بود، زیرا اساسا انجام این حمله توسط دولت سوریه با منطق جور درنمی‌آید. وی چنین اتهاماتی را غیرمنطقی و سیاسی خواند و افزود: هیچ‌کس در دنیا ابتدا اتهام نمی‌زند سپس برای اتهامات خود شروع به جمع‌آوری ادله کند.

وی با هشدار به آمریکا درباره هرگونه دخالت نظامی در سوریه، تأکید کرد که آمریکا درصورت دخالت نظامی در سوریه به مانند دیگر جنگ‌های خود از زمان ویتنام تاکنون با شکست مواجه خواهد شد. بشار اسد تأکید کرد که غربی‌ها می‌توانند هر جنگی را آغاز کنند اما نمی‌توانند دامنه آن یا کیفیت پایان دادن به آن را پیش‌بینی کنند. بشار اسد در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد که تمامی قراردادهای نظامی امضا شده با روسیه در حال اجرا شدن است.این درحالی است که یک مقام امنیتی سوری به خبرگزاری فرانسه گفت که سوریه برای روبه‌رو شدن با تمامی سناریوها آماده است.

اظهارات اسد درباره سیاسی بودن این اتهامات درحالی بیان می‌شود که به‌نظر می‌رسد این اتهامات بیشتر با انگیزه‌ای سیاسی و برای اعمال فشار بر سوریه به‌منظور شرکت در کنفرانس ژنو2در پی افزایش پیشروی‌های ارتش سوریه انجام می‌پذیرد، ‌چرا که طرف‌های غربی و مشخصا ایالات متحده از این بابت اطمینان خاطر دارند که هر دو طرف درگیر و نه فقط دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارند و دلیل این مدعا نیز اظهارات ابومحمد الجولانی رهبر جبهه النصره است که پس از این حمله اعلام کرد که به همان شیوه حمله شیمیایی، به دولت سوریه واکنش نشان خواهد داد.

شورشیان آموزش دیده از مرز اردن به دمشق می‌روند

‌روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت گروهی از شورشیان مسلح که توسط افسران اسرائیلی و آمریکایی در اردن آموزش دیده‌اند، اکنون در حال حرکت به سمت دمشق هستند. این روزنامه به نقل از منابع نظامی خاص خود که هویت آنها را مشخص نکرد، افزود: گروه یادشده مرکب از 300نفر، بخشی از یک گروه گسترده‌ای است که در اردوگاه‌های ویژه اردن با نظارت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آموزش می‌بینند. به نوشته لوفیگارو، ‌این گروه را کماندوهای اسرائیلی و اردنی حمایت می‌کنند.

کد خبر 228685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز