گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پانصد و شصت و هشتمین جلسه شورا بررسی لایحه «تفریغ بودجه سال ۸۹شهرداری تهران» را در دستور کار خود داشتند که در جریان ارائه آن مشخص شد بودجه مصوب سال ۸۹رقمی معادل ۷هزار و ۴۶۱میلیارد تومان بود اما در پایان سال مالی، درآمدی معادل ۸هزار و ۲۵۴میلیارد تومان محقق شده است.

شورای شهر

لایحه تفریغ بودجه سال 89شهرداری تهران که به‌دلیل طولانی شدن مباحث پیرامون آن در هفته گذشته به رأی گذاشته نشد در جلسه روز گذشته که شهردار تهران نیز حضور داشت، مورد بررسی مجدد قرار گرفت و حسابرس مستقل شورا به قرائت مغایرت‌های بودجه سال 89پرداخت. شهرام خالقی، حسابرس مستقل شورا، در ابتدا به مجموع بودجه شهرداری تهران در سال 89که شامل درآمدها و منابع بود اشاره کرد و گفت:

در آمدها و منابع شهرداری تهران در بودجه اصلاح شده جمعا مبلغ 7هزار و 461میلیارد تومان به‌ترتیب شامل 5هزار و 417میلیارد تومان در بخش درآمدها و مبلغ 2هزار و 44میلیارد تومان در بخش منابع در 2بخش نقد و غیرنقد تصویب شده بود. وی افزود: درآمدها و منابع تحقق یافته در سال 89جمعا به مبلغ 8هزار و 254میلیارد تومان رسید که در بخش نقدی 88درصد نسبت به رقم پیش‌بینی شده افزایش داشته و در بخش غیرنقدی نیز افزایش 111درصدی داشته است.

خالقی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش درآمدها و منابع با وجود اینکه مصوبه شورا وجود نداشته است به‌ترتیب مبلغ 629 میلیارد تومان در بخش درآمدها و مبلغ 215میلیارد تومان نیز در بخش منابع شهرداری در سال 89وصولی داشته است. خالقی تصریح کرد: دربخش هزینه‌ها نیز مبلغ 3هزار و 800 میلیون ریال طبق مصوبه شورا از بودجه عمرانی کسر و به بودجه جاری اضافه شده است که ردیف‌های کسر شده در بودجه عمرانی و اضافه شده در بودجه جاری مشخص نشده است.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی واداری شهردار تهران، در این خصوص خاطرنشان کرد: در نتیجه تفریغ بودجه که نتیجه نهایی حسابرسی با صورت‌های مالی و تطبیقی سال 89 بوده رقمی معادل 3میلیارد و 600میلیون تومان در بخش عمرانی و 967میلیون تومان در بخش جاری مغایرت اعلام شده است. وی افزود: درست است که برخی پروژه‌ها با وجود داشتن ردیف اعتباری شروع نشده‌اند که دلایل منطقی برای عدم‌شروع‌شان وجود دارد ولی پروژه‌های دیگری که درحال انجام بودند نیاز به بودجه بیشتر داشتند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا نیز درجریان استماع لایحه تفریغ بودجه سال 89 خواستار ارائه گزارشی از چگونگی جابه‌جایی ردیف‌های اعتباری پروژه‌های عمرانی که بودجه مصوب داشته‌اند ولی اعتبارشان در جاهای دیگر هزینه شده است، شد. حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به برخی بندهای مغایرت بودجه عملیاتی سال 89با بودجه مصوب گفت: در برخی موارد، عملکرد با بودجه مصوب همخوانی ندارد.

مهدی چمران نیز یادآور شد: آنچه برای برخی اعضای شورا مورد سؤال است چگونگی وضعیت پروژه‌های عمرانی و نحوه هزینه‌کرد در آنهاست که در گزارش‌های فصلی کمیسیون برنامه و بودجه از عملکرد مالی شهرداری طی سال‌های مورد بررسی گزارش‌ها ارائه می‌شود. براساس این گزارش، بعد از استماع سخنان اعضای شورا و حسابرس مستقل، ماده واحده گزارش تفریغ بودجه سال 89شهرداری قرائت و به رأی گذاشته شد که در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید.

براساس ماده واحده فوق نسخه‌ای از گزارش تفریغ بودجه سال 89شهرداری تهران به مراجع مربوطه ازجمله وزارت کشور و سازمان بازرسی کل کشور، همچنین نسخه‌ای دیگر به شهرداری تهران ابلاغ و این نهاد موظف می‌شود که تصمیمات لازم و ایجاد ساز وکار مناسب جهت اصلاح ساختارها و سیستم‌های مالی و اجرایی مربوطه را اخذ کند و پیگیر علل یا عواملی باشد که انحرافات بودجه‌ای و مالی را ایجاد کرده‌اند.

همچنین بررسی لایحه تفریغ بودجه سال 90و 91شهرداری تهران در دستور کار شورا بود که به‌دلیل اتمام وقت جلسه رسیدگی به این لوایح به 2جلسه باقیمانده از سومین دوره شورا موکول شد.

کد خبر 228539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز