گروه شهری: آخرین نشست خبری مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران در دور سوم آن با خبرنگاران برگزارشد.

در این نشست چمران به ارائه گزارشی کوتاه ازعملکرد 6ساله این شورا پرداخت.به گزارش همشهری، از جمله مهم‌ترین مسائل مطروحه در شورای شهر سوم از نظر چمران اتمام حسابرسی‌ها تا سال 89 و شروع کار حسابرسی‌ سال 90بود که براساس آن تمام معاونت‌ها، شرکت‌ها و مناطق با روش جدید جدولی تحت بررسی قرار می‌گیرند.

علاوه براین ارائه گزارش مقایسه‌ای برنامه بودجه از سال 87برای شورای شهر جدید با هدف فراهم شدن امکان مقایسه از میزان شفافیت و نظام‌مند‌بودن و برنامه محور شدن امور مالی ظرف این سال‌ها، تقویت مدیریت بحران و 120سوله بحران، کنترل مضاعف هم درحوزه نظام مهندسی و هم روی پروژه‌ها وطرح‌های شهری، تدقیق و ساماندهی بافت‌های ناپایدار شهر تهران، بررسی طرح مربوط به ساخت هتل و سایر تاسیسات برج میلاد با محوریت حفظ شأن و جایگاه این برج، طرح تبدیل خانه‌های 4شهید به بالا به موزه، تسویه حساب با پیمانکاران تا پایان سال 91، مجوز تقسیط مطالبات، نظام یکپارچه بلیت الکترونیک مترو و اتوبوس، لایحه ارائه تسهیلات به خانواده شهدای آتش‌نشان و قرارداد با شرکت آب و فاضلاب برای تأمین آب خام منطقه 22ازجمله مهم‌ترین اقدامات شورای شهر سوم بود که دیروز توسط مهدی چمران به خبرنگاران گزارش شد.

در پایان این گزارش رئیس شورای شهر پاسخگوی سؤالات متعدد خبرنگاران شد. وی در ابتدا ضمن انتقاد به انتشار خبری توسط یکی از خبرگزاری‌ها درمورد قطع بیش از 100 اصله درخت 40ساله در محله درکه گفت: بهتر بود قبل از انتشار این خبر ابتدا خبرنگار مربوطه اول آنجا را می‌دید که آیا اصلا این نقطه جای 100درخت دارد یا خیر ؟ بعد هم موضوع قطع درخت مطرح نیست بلکه به‌دلیل شرایط جغرافیایی منطقه کوه ریزش کرده روی چند درخت که شهرداری نیز برای ایمن کردن مسیر به درخواست ساکنان منطقه آنجا را ساماندهی کرده اما بازهم من از مهندس مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها خواستم از این نقطه بازدید کند و چون از حساسیت ایشان در قبال فضای سبز با‌خبرم خواستم گزارشی از وضعیت آنجا به ما بدهد. در پایان این اظهارات خبرنگار خبرگزاری مربوطه قول داد که اصلاحیه بزند.

چمران دیروز همچنین در پاسخ به حسابرسی مربوط به هزینه‌های فاقد سند که اخیرا از سوی برخی اعضای شورای شهر مطرح شده است گفت: در مورد موضوع حسابرسی از حسابرس قول گرفتیم ظرف 3‌هفته بررسی خود را در ارتباط با تفریغ بودجه ارائه کند که تاپایان مرداد‌ماه به طول خواهد انجامید. رئیس شورای شهر در پاسخ به خبرنگار دیگری که از اخذ فاینانس توسط شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های عمران شهری به‌عنوان نقطه ضعف و بدهکار کردن شهر نام برده بود، گفت: اتفاقا اخذ فاینانس توسط شهرداری تهران نقطه مثبت عملکرد آقای قالیباف بوده است زیرا اخذ وام و فاینانس به نفع شهر است. در شرایطی که همه دستگاه‌های دولتی سعی می‌کنند برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود، فاینانس بگیرند این شهرداری تهران بود که پس از 2‌سال تلاش بی‌وقفه موفق به انجام این کار شد و از آن در احداث بزرگراه امام علی، خط 3مترو و تونل نیایش به خوبی استفاده کرد.

یکی دیگر از تأکیدات چمران خطاب به خبرنگاران رسانه‌های گروهی پرهیز از مصلحت گرایی و پافشاری بر حقوق مردم بود به‌نحوی که شورای شهر در این مسیر حتی ازموضوع قطع یک درخت هم چشم‌پوشی نکرد. به گفته رئیس شورای شهر، هیچ وقت نمی‌توانیم ادعا کنیم که در هیچ جایی تخلفی صورت نمی‌گیرد مثلا در شهرداری تهران که به اندازه چند وزارتخانه بودجه، گستردگی وظایف و کارمند دارد، معتقدیم با همه تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ای که انجام می‌شود اشکالاتی وجود دارد که باید آنها را برطرف کرد.

یکی دیگر از موارد مطروحه از سوی خبرنگاران انتقاد به عدم‌استفاده شوراهای شهر از اهرم قوی‌ای به نام استیضاح است که در پاسخ چمران گفت: عدم‌استیضاح شهردار، نقطه ضعف نیست بلکه باید سعی کنیم بر اعصاب خود مسلط باشیم . شخصا بااستیضاح کردن موافق نیستم و به شهرهای دیگر نیز دراین باره سفارش کردم که جز در موارد ضروری و بحرانی از آن استفاده نکنند وگرنه کار اداره شهر معطل می‌ماند .

کد خبر 226742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز