همشهری آنلاین: وزیر نفت در جمع پیمانکاران و سازندگان داخلی پروژه‌های نفت و گاز تأکید کرد: تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در سطح بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌شود، فرصت‌های خوبی را برای توسعه و توجه به صنایع داخلی فراهم می‌آورد.

سید کاظم وزیری هامانه در همایش کارافرینان صنعت نفت که با حضور جمعی از سازندگان و پیمانکاران داخلی برگزار شد، افزود: امروز مجموعه شرایط دست به دست هم داده و فرصتی استثنایی را برای کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران ایجاد کرده‌است تا از توان فنی و مهندسی داخل حداکثر استفاده را ببرند.

وزیری هامانه همچنین ازعزم راسخ دولت نهم برای استفاده از توان داخلی سخن گفت و افزود: رئیس جمهور و همه اعضای هیئت دولت امروز تاکید خاصی بر استفاده از حداکثر توان داخلی دارند و عزم جدی دولت بر تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور است.

وی با اشاره به ترسیم اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور اضافه کرد: با پروژه‌هایی که تعریف شده و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده امروز راه برای حضور پیمانکاران داخلی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز باز است و باید تلا‌ش کرد تا از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.

وزیر نفت، وجود نیروی انسانی متخصص و دارای تحصیلا‌ت عالی را در مقطع کنونی در مقایسه با دیگر دوره‌های کشور بی‌سابقه دانست و افزود: صدور فرمان خصوصی‌سازی و حذف تصدی‌گری دولت در اجرای پروژه‌ها از مهم‌ترین مواردی‌است که زمینه را برای حضور جدی بخش خصوصی فراهم کرده‌است.

وزیری هامانه در ادامه، حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی برای حضوردر خارج از کشور را از جمله رویکردهای جدید صنعت نفت در دولت نهم بیان‌کرد و افزود: دولت با جدیت در پی معرفی پیمانکاران داخلی به سامانه‌های نفت و گاز دنیاست و در حال حاضر تعداد زیادی از پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور در حال اجرای پروژه هستند که قطعاً تعداد آنها در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در شورای معاونان وزارت نفت تصمیم‌گیری شد که مشخصات همه پیمانکاران داخلی که در زمینه نفت و گاز فعالیت می‌کنند جمع‌آوری شود و به عنوان یک فهرست کلی در اختیار همه شرکت‌های کارفرما قرارگیرد.

وی افزود: با تهیه این فهرست همه کارفرمایان پروژه‌های نفت و گاز موظف خواهند بود در اجرای پروژه‌ها، سازندگان و پیمانکاران داخلی را در اولویت قرار دهند.

وزیر نفت از تهیه فهرست جامع سازندگان تجهیزات و کالا‌ی مورد نیاز صنعت نفت در شرکت کالای نفت تهران خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون الزام شده‌است که کارفرمایان در صورت وجود سازندگان داخلی قطعات مورد نیاز خود را حتماً از سازندگان داخلی که نامشان در این فهرست جمع‌آوری شده تهیه کنند.

وزیری هامانه گفت: بسیاری از موانع و مشکلا‌تی که بر سر راه پیمانکاران داخلی در گرفتن پروژه ها و تکمیل انها وجود دارد، به تنهایی از جانب وزارت نفت قابل رفع نیست و مجموعه‌ای از سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف هستند که باید در راه رفع این موانع همکاری کنند.

وی پیشنهاد کرد که همایشی عمومی ارتقای توانمندی‌های داخلی در سطح همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط برگزار شود و پیمانکاران داخلی مشکلا‌ت و موانع خود را به طور مستقیم در آن همایش به اطلا‌ع مسئولان برسانند.

همایش کارآفرینان صنعت نفت با حضور بیش از 100 نماینده از شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران داخلی صنایع نفت و گاز و جمعی از مدیران‌ارشد صنعت نفت برگزار شد.

کد خبر 22828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز