گروه اجتماعی - مینا شهنی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌زودی مدیرعامل جدید تأمین اجتماعی را معرفی خواهد کرد.

سازمان تامین اجتماعی

علی ربیعی، ‌بعد از ظهر شنبه 26 مرداد  اعلام کرد که انتخاب فردی برای سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی صحت ندارد و به‌زودی مدیرعامل جدیدی برای این سازمان انتخاب و معرفی می‌شود.او در حاشیه مراسم تودیع وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:براساس صحبت‌هایی که با سرپرست سابق وزارتخانه انجام شده است انتخاب آقای روحبخش به‌عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درست نیست و با توجه به اینکه حکم سعید مرتضوی به اتمام رسیده به‌زودی مدیرعامل جدید این سازمان معرفی می‌شود.

انتخاب مدیرعامل تأمین‌اجتماعی

با توجه به دخل و تصرف و تغییراتی که در چند سال گذشته در اساسنامه سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد، ‌انتخاب مدیرعامل این سازمان نیازمند بازبینی قوانین حاکم بر تأمین‌اجتماعی است. دولت پیشین در 8ماه پایانی عمر خود مصوباتی را برای اداره سازمان تأمین اجتماعی تصویب کرد که مجلس شورای اسلامی این مصوبات را مغایر با قانون تشخیص داده و آنها را لغو کرد. از سوی دیگر دیوان عدالت اداری نیز تصمیماتی که درباره اداره سازمان تأمین اجتماعی از سوی دولت اتخاذ شده بود را غیرقانونی اعلام کرده و مصوبات دولت را لغو کرده بود. مجموعه این ماجرا سبب شد تا اداره سازمان تأمین اجتماعی به‌نحوی مغایر با قانون تا پایان دولت دهم ادامه پیدا کند.

محسن ایزدخواه، کارشناس تأمین‌اجتماعی در این‌باره گفت: هر آنچه در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی برای مدیریت سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای پیش‌بینی شده بود با مصوبات دولت نهم و دهم از بین رفت و در این دولت‌ها تصمیماتی گرفته شد که بعضا مغایر با قانون بودند.

به‌عنوان مثال در قانون ساختار نظام جامع یک هیأت امنای 15نفره متشکل از 8 عضو دولتی و 7عضو از نمایندگان کارگران و کارفرمایان درنظر گرفته شده بود که این هیأت امنا وظیفه داشت که مدیرعامل تأمین اجتماعی را انتخاب کند اما دولت‌های پیشین این قانون را تغییر داده و تعیین کردند که هیأت امنای تأمین‌اجتماعی از 6 نماینده دولت و 3نماینده کارگران و کارفرمایان تشکیل شود و این گروه 9نفره مدیرعامل را انتخاب کنند و پس از آنکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدیرعامل را تأیید کند و بعد از آن نیز تعیین کردند که شخصی که به‌عنوان مدیرعامل تأمین اجتماعی انتخاب می‌شود باید به تأیید رئیس‌جمهور برسد.

این در حالی است که در قانون ساختار نظام جامع تلاش شده بود تا دست دولت در دخل و تصرف در این نهاد عمومی غیردولتی کوتاه شوداما با دخالت دادن رئیس‌جمهور در تأیید مدیرعامل تأمین اجتماعی عملا روح حاکم بر قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی رعایت نشد.

ایزدخواه معتقد است در شرایط کنونی که قانون حاکم بر تأمین اجتماعی چنان در هم پیچیده شده که انتخاب مدیرعامل را دستخوش مشکلات فراوانی کرده است بهترین راه‌حل این است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدتی دندان به جگر بگذارد و با انتخاب یک نماینده تام‌الاختیار در سازمان تأمین اجتماعی در کنترل رخدادهای حاصل شده در این سازمان تلاش کند، در هر حال وزیر به‌دلیل مسئولیتی که دارد می‌تواند تا یک مدت معین سازمان تأمین‌اجتماعی را به این شکل اداره کند، تا اینکه هیأت امنا و هیأت مدیره این سازمان را با دقت نظر و با توجه به جوانب مسئله انتخاب کند وگرنه یک تصمیم شتابزده می‌تواند مشکلات جدیدی در سازمان تأمین اجتماعی به‌وجود آورد.

او در پاسخ به اینکه آیا ترکیب هیأت امنا و هیأت مدیره تأمین‌اجتماعی تغییر خواهد کرد یا نه؟ گفت: اعضای هیأت مدیره قطعا تغییر خواهند کرد، ‌چراکه براساس قانون کسانی می‌توانند عضو هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی باشند که تحصیلات مرتبط با این رشته را در کارنامه‌شان داشته‌باشند این در حالی است که اعضای کنونی عموما این مشخصات و ویژگی را ندارند.

وزیر می‌تواند مدیرعامل را انتخاب کند

یک منبع آگاه در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز گفت:‌وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند شخصا مدیرعامل جدیدی برای سازمان تأمین اجتماعی تعیین و منصوب کند.او توضیح داد: قانون به وزیر این اجازه را داده است که گزینه‌ای را به‌عنوان مدیرعامل به هیأت امنا پیشنهاد دهد و پس از آن نسبت به تعیین اعضای جدید هیأت مدیره اقدام کند.

سرانجام

بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور در حال حاضر در غیاب مدیرعامل به فعالیتش ادامه می‌دهد این در حالی است که این بنگاه اقتصادی بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور نیز هست که عملکردش بر سرنوشت بیش از نیمی از جمعیت کشور تأثیر می‌گذارد. در این شرایط یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها و و ظایف وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی سروسامان دادن به سازمان تأمین اجتماعی است.

کد خبر 227387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز