چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ۱۹مرداد همزمان با عيد فطر دومين جشنواره تئاتر شهر با اجراي نمايش‌هاي خياباني افتتاح مي‌شود.

جشنواره‌ای برای کشف استعدادهای جوان

  خبر خوب این دوره از جشنواره تاسیس مرکز هنرهای نمایشی تهران در فرهنگسرای شفق است جایی که باعث می‌شود تئاتر در محله‌ها و فرهنگسراهای تهران رونق بگیرد.

صبح دیروزنشست خبری دومین جشنواره تئاتر شهر با حضور سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان و دبیر جشنواره تئاتر شهر برگزار شد. ناظمی درباره این مرکز گفت: «مرکزی با عنوان خانه هنرهای نمایشی تهران در ماه‌های آتی در فرهنگسرای شفق تاسیس و راه‌اندازی می‌شود. با گشایش این مرکز با حمایت همکاران ما در بخش مدیریت نمایشی سازمان، فعالیت‌های نمایشی تخصصی انجام می‌شود و برای برجستگان هنرهای تئاتر فرصت ایجاد خواهد شد که در این مرکز به فعالیت بپردازند.»

دومین دوره جشنواره تئاتر شهر به جوانان اختصاص دارد. ناظمی در این‌باره گفت: «این سازمان بیشتر به‌دنبال حمایت از هنرمندان جوان است چون حوزه حرفه‌ای تئاتر متولیان خود را دارد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش می‌کند از استعدادهای جوان که کمتر فرصت حضور در محیط‌های حرفه‌ای دارند، حمایت کند.»

پیش از این سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 6 جشنواره مختلف تئاتری برگزار می‌کرده؛ جشنواره‌هایی همچون، مسابقه نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان، جشنواره آیین‌های بومی ایران‌، جشنواره تئاتر بانوان و غیره. سال گذشته همه این جشنواره‌ها با نام جشنواره تئاتر شهر گرد هم آمدند و امسال این جشنواره در 14مکان برگزار می‌شود و 10مکان برگزاری آن جزو مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تماشاخانه آو و نگارخانه لاله و برج میلاد هم دیگر سالن‌های این جشنواره هستند. شهرام کرمی با بیان اینکه جشنواره شهر کامل‌ترین جشنواره تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری است، گفت: «در سال‌های قبل 6جشنواره توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می‌شد و ما همه این جشنواره‌ها را در هم ترکیب کردیم و همه عناوین آن جشنواره‌ها را به‌صورت بخش‌هایی در جشنواره تئاتر شهر آوردیم. به‌طور مثال سال گذشته بخش بانوان و بخش تئاتر کودک و نوجوان را در جشنواره داشتیم که امسال بخش تئاتر بانوان را حذف کردیم چون تصور می‌کنیم این بخش باید مستقل باشد و به‌صورت تخصصی به آن پرداخته شود.»

کمبود سالن‌های تخصصی و سالن‌های چندمنظوره یکی از معضلات فعالیت‌های نمایشی شهرداری است. کرمی در این‌باره گفت: «متأسفانه ما سالن‌های تخصصی تئاتر نداریم. شهرداری با ساخت تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان سالنی حرفه‌ای کمک بسیاری به تئاتر حرفه‌ای کرد اما چون رویکرد ما در این جشنواره به گروه‌های تئاتری جوان است در زمینه سالن تئاتر تخصصی ضعف داریم.»

وی ادامه داد: «به همین دلیل عمده فعالیت ما در عرصه تئاتر کودک و نوجوان بود و تنها در چند فرهنگسرا ازجمله شفق، بهمن و ابن سینا به گروه‌های تئاتر بزرگسال سالن دادیم که امیدواریم این ضعف در فرهنگسراها با افتتاح خانه نمایش در فرهنگسرای شفق برطرف شود.»

کرمی با اشاره به اینکه جشنواره روی حمایت از جوانان تمرکز کرده و 65درصد از گروه‌های جوان شرکت‌کننده در جشنواره از گروه‌های فعال در فرهنگسراها هستند گفت: «جشنواره‌های مختلفی با حضور گروه‌های حرفه‌ای برگزار می‌شود اما گروه‌های جوان فرصت شرکت در این جشنواره‌ها را ندارند و رویکرد ما در برگزاری این جشنواره حمایت از این گروه‌هاست. افرادی مانند فرهاد تجویدی و حمید پورآذری هم با گروه‌های جوان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.»دومین جشنواره تئاتر شهر روز شنبه 19مرداد‌ماه آغاز به‌کار می‌کند و تا 26 مرداد ادامه خواهد داشت.

جشنواره به روایت آمار

دومین دوره جشنواره تئاتر شهر به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف شناسایی استعدادهای گروه‌های نمایشی جوان شهر با رویکرد شهر و شهروندی برگزار می‌شود.بهمن‌ماه سال گذشته فراخوان جشنواره در 6 بخش صحنه‌ای، تئاتر کودک ونوجوان، خیابانی، تئاتر امروز شهر، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، کارگاه ‌آموزشی و نمایشگاه برگزار شد که 651گروه نمایشی در مرحله فراخوان متقاضی شرکت در جشنواره بودند.

16نمایش در بخش خیابانی، 16نمایش در بخش کودک و نوجوان، 18نمایش در بخش صحنه‌ای، 5 نمایش در بخش تئاتر امروز و 10 اثر دربخش نمایشنامه‌خوانی دراین دوره شرکت دارند.10کارگاه آموزشی نمایش با حضور هنرمندانی همچون فرود حیدری، حمید پور‌آذری، شیما حیدری، سوسن مقصودلو، علی ظفر قهرمانی‌نژاد، بابک مهری، فهیمه ولی، نادیا محمدیه، میترا کریم خانی و شراره طیار از 3‌ماه پیش در جشنواره آغاز به‌کار کرده اند.

کد خبر 226175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز