همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر اطلاعاتی انگلیس به همکاری تنگاتنگ فعالیت‌آژانس امنیت ملی امریکا و آژانس‌های جاسوسی انگلیس اشاره کرده و گفته است، تبادلات دوجانبه اطلاعاتی آنان امری جدید نیست.

به گزارش پرس تی وی، گلنمور ترنییر هاروی Glenmore Trenear Harvey، نویسنده و استاد در امور اطلاعاتی و امنیتی در شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت، توافق‌نامه دهه ۱۹۴۰ امریکا- انگلیس برای همکاری اطلاعاتی میان انگلیس، امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به قوت خود باقی است و ائتلاف عملیات‌های اطلاعاتی موسوم به «پنج چشم» (FVEY) همچنان به تبادل اطلاعات سری ادامه می‌دهند.

هاروی تصریح کرد، فعالیت «اداره کل ارتباطات دولتی» (GCHQ)، یکی از سه آژانس بزرگ اطلاعاتی انگلیس بسیار شبیه و نزدیک به فعالیت همتای امریکایی خود موسوم به «آژانس امنیت ملی» (ان اس ای/NSA) است.

هاروی افزود، سه سازمان اصلی در انگلیس هستند که بودجه آنان مستقیماً از سوی آژانس امنیت ملی امریکا تامین می‌شود و در حال حاضر ۷۵۰ مامور ان اس ای در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که به گزارش گاردین، امریکا در سه سال گذشته، برای دستیابی به برنامه‌های گردآوری اطلاعات انگلیس، دست کم ۱۰۰ میلیون یورو به «اداره کل ارتباطات دولتی» انگلیس پرداخت کرده است.

گاردین با انتشار اسناد ناشی از تازه‌ترین افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا، نوشت، امریکایی‌ها با پرداخت پول، از آژانس اطلاعاتی جی.سی.اچ.کیو انتظار داشتند برای برآورده کردن مطالبات آنان سخت کار کنند.

این اسناد از ارتباط نزدیک میان «جی سی اچ کیو» و «ان اس ای» همتای امریکایی آن پرده برداشته و نگرانی‌هایی را درباره نفوذ بی حد و مرز بزرگترین سازمان اطلاعاتی جاسوسی امریکا (ان اس ای) بر «جی سی اچ کیو» برانگیخته است.

اسنودن در افشاگری جدید خود گفته است، آژانس امنیت ملی امریکا و اداره کل ارتباطات دولتی انگلیس برای نفوذ و دسترسی گسترده به فعالیت‌های اینترنتی در سراسر جهان همکاری داشته و هریک از دیگری برای انجام «کارهای کثیف» خود از طریق گریزراه‌های قانونی در امریکا و انگلیس استفاده کرده‌اند.

اسناد جدید اسنودن همچنین فاش کرده‌اند، به رغم پیشرفت چشمگیر انگلیس در جمع‌آوری اطلاعات در پنج سال گذشته، نزدیک به ۶۰ درصد از اطلاعاتِ مربوط به تماس‌های تلفنی و اینترنتی این کشور از سوی ان اس ای حاصل شده است.

کد خبر 225877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز