همشهری آنلاین: مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه هدف مشترک همه انبیا الهی، ایجاد تمدن الهی بوده است، گفت: در این تمدن، معنویت، اخلاق، فضیلت که هویت ذاتی و ملکوتی انسان را شکل می دهد، نقش اساسی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور در حاشیه بازید از نمایشگاه بین المللی قرآن با بیان این مطلب که شیوه زندگی اسلامی و تداوم آن در حیات جامعه مقدمه ای برای نیل پیشرفت و تمدن سازی اسلامی است، خاطرنشان کرد: لازمه شکل گیری جامعه اسلامی تحقق تمامی آموزه های قرآن در سطح مختلف زندگی است.

وی با اشاره اینکه سبک زندگی اسلامی به تمامی اصول و مسائلی که متن و بطن حیات اجتماعی انسان را شکل می دهد، اطلاق می شود بیان داشت: یکی از مهم ترین دلایل نیاز به الگوگیری از قرآن در سبک زندگی مقابله با تهاجم گسترده غرب و تحمیل سبک زندگی آنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ارائه الگوی اسلامی برای سبک زندگی نیازمند ارتباط علمی و پژوهشی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی است، افزود: از طریق برپایی نمایشگاه قرآن و تبادل نظر در این خصوص شرایط و بستر لازم برای ارائه راهکارهای عملیاتی کردن سبک زندگی قرآنی فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی مهمترین اصل برای پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است، بیان داشت: باید برای تحقق و اجرای تمدن اسلامی تلاش کرد و در این میان نقش پژوهشگران و فعالان قرآنی بسیار حائز اهمیت است تا باورها و ارزش های اسلامی را در زندگی امت اسلامی نهادینه کنند.

آیت الله حسینی بوشهری برای هویت سازی تمدنی اسلامی باید از تاریخچه گذشتگان در قرآن کریم درس بگیریم، تصریح کرد: سرنوشت پیامبران الهی و امت های مختلف ذکر شده در قرآن بهترین عبرت برای ما و همچنین مهمترین عامل برای تحقق جامعه اسلامی مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن اعتقاد دارد که توانمندی ملت ها به اراده آنها برای رسیدن به قله ها در عرصه های مختلف امری کلیدی است، افزود: ملت ها بالقوه دارای توانمندی هایی هستند، خداوند براساس اراده و خواست ملت‌ها، به آنان کمک می‌کند، لذا اگر هدف اصلی ما حاکمیت قرآن در زندگی باشد شاهد هویت سازی تمدنی اسلامی خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در دنیای مادی امروز برای بسیاری از کشورها بویژه غرب، آمریکا منافع مادی اولویت اول را دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هویت حقیقی انسان علاوه بر نیاز به خواست های دنیایی و مادی طی سلسله مراتب معنوی و الهی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این مطلب که دنیای امروز در عرصه هویت الهی و معنوی انسان سکوتی جدی در پیش گرفته است، افزود: اسلام علاوه بر بهره گیری مادی، بعد اخلاقی و معنوی انسان را مورد تأکید قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ما باید به دنبال هدف مشترک همه انبیاء الهی که همان تشکیل تمدن اسلامی است، باشیم، افزود: در این تمدن معنویت، اخلاق، فضیلت، عبودیت و بندگی خداوند متعال عینیت دارد. مقصد نهایی تمدن اسلامی تعالی انسان است.

کد خبر 225474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز